Morten Bay A gyűlölködés fegyvere: Az utolsó jedik és a popkultúra stratégiai átpolitizálása a közösségi média manipulációjával című tanulmány szerzője a 2017-ben bemutatott filmmel kapcsolatos közösségi médiában megjelent reakciókat vizsgálta meg. Az utolsó jedik lett ugyanis az online visszajelzések alapján a sorozat rajongóinak körében a legvitatottabb epizód – emlékeztetett a tanulmányt ismertető The Hollywood Reporter.
Bay azonban arra az eredményre jutott, hogy ezt a címet nem érdemelte ki a produkció: tanulmányában bebizonyította, hogy „a rajongók érvelésének álcázott szándékos, szervezett politikai befolyásolásról” volt szó, amelynek célja a rajongók konfliktusának felnagyítása a médiában, hogy az további adalékkal szolgáljon az amerikai társadalomban tapasztalható nézetkülönbségek és működési zavarok narratívájának terjesztéséhez. E narratíva elterjesztése a stratégiai célja az amerikai szélsőjobbos alt-right mozgalomnak és Oroszországnak is – fejtette ki a kutató.
A tanulmány alapos elemzésnek vetette alá a negatív online kritikákat, amelyek szerinte jól elválaszthatóan három csoportból érkeztek: a politikai motiváltságból íróktól, a trolloktól és olyan „igazi Star Wars-rajongóktól”, akik tényleg csalódtak a filmben.
A kutatás szerint a negatív kritikát megfogalmazó Twitter-bejegyzések 50,9 százaléka volt politikailag motivált, illetve akár nem is emberi (vagyis számítógéppel generált), és mindössze a filmet elemző tweetek 21,9 százaléka fogalmazott meg negatív véleményt.
A negatív bejegyzések szerzői nagy számban bizonyultak orosz trolloknak – emelte ki Bay.
A kutató elemzésében arra is rámutatott, hogy Az utolsó jedikben megjelenő politikai és etnikai szálak következetesen illeszkedtek a korábbi filmekhez, tehát valószínűleg a Trump érában kialakult polarizáltság befolyásolhatta a film rajongóit is.
Bay szerint a tanulmányozott periódus és az ahhoz vezető hónapok megosztó politikai diskurzusa nyilván a rajongókra is hatással volt, holott az ilyen típusú politikai üzenetek teljesen ellentétben állnak Az utolsó jedikben megfogalmazott értékekkel.
Rian Johnson rendező a tanulmány megjelenése előtt, csak a címe ismeretében tweetelte: alig várja, hogy elolvashassa, de már a cím is egyezik tapasztalataival.