Egy berlini közigazgatási bíróságon jövő kedden kezdődik az ügyben az eljárás, amelyet a DUH környezetvédelmi szervezet kezdeményezett Berlin városa ellen.
A DUH a légszennyezettség szintjét kívánja csökkenteni a német fővárosban a dízelautók használatának korlátozásával. Az idei év végétől az Euro 4-es károsanyag-kibocsátási besorolásig bezárólag, 2019 szeptemberétől pedig az Euro 5-ös besorolásig bezárólag minden dízelautót kitiltanának a kijelölt útszakaszokon. A legfrissebb környezetvédelmi besorolás az Euro 6-os.
A berlini környezetvédelmi, közlekedési és klímavédelmi hivatal egy belső levegőtisztasági elemzését idézve az rbb rámutat, hogy az intézkedés közel minden hatodik berlini autóst érintené. A hivatal az értesülést nem kommentálta.
A német kormány a dízel-légszennyezés mérséklésére a napokban bemutatott intézkedési tervében arra igyekszik rávenni az autógyárakat, hogy ösztönzőkkel támogassák a tulajdonosokat a régi dízelautók újra cserélésében, illetve utólagos műszaki átalakításában.
A dízelbotrányt a Volkswagen 2015-es beismerése robbantotta ki, miszerint manipulálták az emissziós értékeket az Egyesült Államokban dízelautók károsanyag-kibocsátó tesztjén. Az ezt követő vizsgálatok derítettek fényt arra, hogy a legtöbb gyártó dízeles modelljei szintén meghaladják az előírt kibocsátási határértékeket.
A német környezetvédelmi szervezetek egy, a dízelautók belvárosi forgalomból való kitiltását a levegő tisztaságának védelmében jogosnak ítélő, az idén februárban meghozott bírósági elvi döntéstől kaptak vérszemet.
Frankfurtban a környezetvédelmi szervezetek közbelépésére jövő februárban életbe is lép a dízelautók belvárosi közlekedési tilalma. Hamburg városa pedig önként rendelt el közlekedési tilalmat egyes főközlekedési útvonalain az Euro 6 szabvány alatti dízelautókra.
A német kormány mindenképpen rávenné az autógyártókat a dízelek utólagos átalakítására
A német környezetvédelmi minisztérium mindenképpen rá akarja venni az autógyárakat, hogy vegyenek részt a koros dízelautók utólagos műszaki átalakításában a belvárosi behajtási tilalom bevezetésének elkerülése érdekében.
A német politika és járműipar egyaránt kényszerhelyzetbe került azzal, hogy az idén februárban egy bírósági elvi döntés jogszerűnek ítélte járművek városi forgalomból való kitiltását a levegő tisztaságának a megőrzése érdekében.
Frankfurtban emiatt környezetvédő szervezetek kezdeményezésére a jövő februárban életbe is kell majd léptetni a dízelautók behajtási tilalmát. Hamburg városa önként döntött arról, hogy néhány főközlekedési úton bevezeti a tilalmat. Berlinben pedig a jövő héten kedden kerül bíróság elé egy környezetvédő szervezet keresete a dízelek kitiltására.
Az autógyártók természetesen igyekeznek elkerülni, hogy autóikkal ilyesmi megtörténhessen, de igyekeznek elkerülni azt is, hogy a nitrogén-oxid és koromrészecske kibocsátás csökkentését a korosabb autók utólagos és költséges műszaki átalakításával kelljen elérni.
A Volkswagen pénteken megerősítette már korábban kinyilvánított álláspontját, miszerint kész részt venni az autók utólagos műszaki átalakításában és még a költségek 80 százalékát is magára vállalná, de csak akkor, ha a többi autógyár is így tesz. A BMW és a Peugeot, valamint a német autóipar szakmai képviseleti szervezete a VDA azonban nem tartja kivitelezetőnek, ezért elhárítja magától az utólagos átalakítást mint megoldást.
A BMW álláspontja szerint az utólagos átalakítással nem lehet időben eleget tenni az uniós környezetvédelmi követelményeknek. Egy tömeggyártásra érett berendezés kifejlesztése és hatósági engedélyeztetése ugyanis hosszú időt venne igénybe, miközben a régi autók újakra cserélésével azonnali eredményt lehet elérni. A BMW ezért a legszennyezettebb körzetekben akár 6 ezer eurós kedvezményt is kész adni régi autó újra cserélése esetén.
Carlos Tavares a PSA Group vezérigazgatója pedig a Reuters hírügynökségnek a Párizsi Autószalonon adott interjúban arra hívta fel a figyelmet, hogy az autógyárak minden eszközzel küzdeni fognak a régi autók saját költségükre történő átalakítása ellen. „A költségek semmiképpen nem terhelhetik a gyártót, hiszen amikor az autó készült minden törvényes követelménynek megfelelt” – mondta.
A német szövetségi környezetvédelmi minisztérium szóvivője az autógyárak elutasító álláspontját kommentálva pénteki rendszeres sajtótájékoztatóján leszögezte: „Az csak az autógyárak első reakciója volt, ezzel pedig a történetnek még semmiképpen nincs vége.”