A francia Egészségvédelmi Intézet (Invs) lapjában ismertetett, egy európai kutatási program keretében Barcelona 3,2 milliós agglomerációjában végzett vizsgálatot Audrey de Nazelle, a londoni Imperial College munkatársa vezette.
Azt értékelte, hogyan hat az egészségre, ha az autós utazás idejét csökkentik az „aktív mozgás”, vagyis a kerékpározás, a gyaloglás vagy a közösségi közlekedés javára.
A szerző külön figyelmet szentelt annak, hogy az ingyenes önkormányzati kerékpárhálózat 2007-es bevezetése hogyan hatott egyes betegségekre: a szív- és érrendszeri zavarokra, a demenciára, a 2-es típusú cukorbetegségre, a mell- és a bélrákra.
Az ingyenes kerékpároknak köszönhetően megnövekedett testmozgás évente 12 életet mentett meg, szemben a közlekedési balesetek miatt évente 0,03 százalékkal, a szennyezett levegő belégzése miatt 0,13 százalékkal több halálozással – olvasható a tanulmányban.
Emellett a több kerékpározás és gyaloglás a város egészségének úgy is jót tesz, hogy csökkenti a légszennyezést – hangsúlyozta a szerző, aki állítását azzal indokolta, hogy az ingyenes kerékpárok hálózata a becslések szerint a szén-dioxid-kibocsátás évente mintegy 9000 tonnás csökkenését eredményezte.
A szerző úgy véli, a valamivel tisztább levegő azonban „sokkal kisebb jelentőségű, mint a kerékpározással és a gyaloglással, vagyis a több fizikai aktivitással összefüggő előnyök”.
A francia városokban a kerékpározás a közlekedés 2-15 százalékát teszi ki a 2012-es országos kerékpáros tervezet adatai alapján. Egyes európai városokban – köztük Amszterdamban – az arány meghaladja a 20 százalékot.