Az automatizált vezetés esetében rendkívül fontos, hogy mindenki pontosan tisztában legyen azzal, ki mikor és miért felelős. A részben automatizált funkciókból adódó félreértések tragikus fordulatot is vehetnek. – Amíg a jármű nem teljes mértékben önálló, és az embernek bármelyik pillanatban képesnek kell lennie átvenni az irányítást felette, addig azt is garantálni kell, hogy ez valóban kivitelezhető legyen – közölte Guido Meier-Arendt, a Continental sofőrök és autók közötti kommunikációs részlegének vezető szakértője.
Az irányításátadási forgatókönyvek kivitelezésére szolgáló saját megoldásain kívül a Continental fontosnak tartja a jogi szabályozás kialakítását annak érdekében, hogy a sofőrökhöz legalább két érzékszervükön keresztül jusson el a figyelmeztetés – látás és hallás –, biztosan átadva ezzel a vezetés felelősségét. Annak érdekében, hogy a rendszer a sofőröket a megfelelő módon előre figyelmeztethesse, hogy a jármű mikor kapcsol át önvezetésre, elektronikájának tisztában kell lennie azzal, hogy a sofőr éppen mit csinál. Még akkor is, ha éppen nem a vezetéshez kapcsolódó feladatot lát el, képesnek kell lennie felvenni a kapcsolatot, hogy időben készen állhasson ismét átvenni az irányítást a kormány felett.
Hosszú távon a városoknak is fel kell készülniük az automatizálásra. Az intelligens járművek az intelligens közlekedési berendezésekkel képesek a leghatékonyabban kapcsolatot teremteni. Azáltal, hogy adatokat osztanak meg a járművekkel, az okosjelzőlámpák például megváltoztathatják a működésüket a forgalom intenzitásának függvényében. Az egymással kapcsolatban lévő infrastruktúra, amely képes a járművekkel is kommunikálni, kiutat jelenthet a városi infrastruktúra digitális zsákutcájából, és az adatforgalom újabb csatornájaként hozzájárul a magasabb szintű biztonsághoz és kényelemhez, illetve végül, de nem utolsósorban a szén-dioxid-kibocsátás alacsonyabb szintjéhez.
A közúti közlekedés automatizálási technológiájának rendkívül gyors globális fejlődése azt a következményt vonja maga után, hogy a törvényhozóknak egyre sürgősebb feladatává válik a megoldás kidolgozása. A felelősségi körök tisztázása, a csúcstechnológiás szerkezetek alkalmazása és a tesztelt termékek jóváhagyása jelenthetik az utolsó akadályokat az automatizált vezetés felé vezető úton. Amint kialakul nemzetközi szinten egy letisztult és egyértelmű jogszabályi környezet, amely illeszkedik az egyes nemzetek jogrendszerébe is, már nem sok kell ahhoz, hogy a sofőrök élvezhessék a funkciók és szolgáltatások új körét. A tervezés jelenlegi állása alapján a teljesen automatizált vezetés 2025 után válhat kivitelezhető javaslattá. A nemzetközi autópályákon a teljesen automatizált járművekben utazó sofőrök például ha szeretnék, teljes mértékben átadhatják az irányítás felelősségét a rendszernek.