– Amennyiben kedvezően alakul a lengyelországi kiskereskedelemben tervezett különadó sorsa, annak mintájára a jövő évi költségvetés tavaszi tervezésekor olyan intézkedés születhet hazánkban, mely az arányosabb közteherviselés és a piaci erőviszonyok kiegyenlítődése érdekében újabb adónemet vagy díjfizetési kötelezettséget ró a nagy forgalmú áruházláncokra – jelentette ki a Magyar Időknek a kereskedelempolitikáért felelős miniszteri biztos.
Szatmáry Kristóf ezt annak kapcsán mondta, hogy hétfőn a Lengyelországban hamarosan bevezetendő kiskereskedelmi különadóról szóló elképzelés újabb részletei láttak napvilágot. A magyar kormány kereskedelempolitikai döntéseihez hasonló elvek mentén megállapított lengyel különadó az elképzelések szerint a legalább havi 1,5 millió złoty (105 millió forint) bevételt elérő kereskedelmi vállalatokra vonatkozik majd, míg az alacsony forgalmú kisebb üzletek nem fognak adót fizetni. A sávos adókulcsok szerint, havi bevétel alapján számított új közteher megfizetését Lengyelországban nem kötik négyzetméterhez sem, vagyis nem számít majd, mekkora üzletben érik el a különadóval terhelt forgalmat. A lengyel elképzelés szerint a havi 300 millió zlotynál (21 milliárd forintnál) alacsonyabb bevételt kimutató kereskedőket 0,7 százalékos különadó terhelné, az ennél magasabb bevételeket 1,3 százalékos kulcs szerint adóztatnák meg. Hétvégente és a munkaszüneti napokon azonban eleve magasabb, 1,9 százalékos kulcs alapján kellene fizetniük a láncoknak.
– A varsói eseményeket figyeljük és tájékozódunk a tervezet részleteiről, mert továbbra sem tettünk le arról, hogy a progresszív adókulcsok miatt az év végén kivezetett élelmiszerlánc-felügyeleti díj után a nagy cégeket jobban bevonjuk a magyarországi közteherviselésbe – mondta a magyar kereskedelempolitikáért felelős miniszteri biztos. Szavai szerint a hazai törvényalkotás tavaszi időszakáig kiderülhet, hogy a lengyel kormány talált-e olyan sávos adózási módot, amit az Európai Bíróságnál kevésbé fognak ellehetetleníteni, mint ahogy azt hazánk esetében tették.
Szatmáry elmondta, a lengyel kiskereskedelmi különadó részleteinek ismeretében azt vizsgálják, a közteher küldetése egyezik-e a magyar kormány céljaival, és azok miként illeszthetők be a hazai piaci viszonyok közé. A miniszteri biztos emlékeztetett, Magyarország esetében a korábban sávos adókulcsok alapján megállapított élelmiszerlánc-felügyeleti díjat azért kellett tavaly visszaállítani az eredeti, egykulcsos mértékre, mert Brüsszel elutasít minden, progresszív adózáson alapuló közterhet. Szatmáry szerint ez a lengyel elképzelések kapcsán is várható.
– Figyeljük Brüsszel reakcióját. A fő kérdés az, hogy a lengyelek megtalálják-e a progresszív adózásnak azt a módját, amely Magyarországon is bevezethető lehet – szögezte le Szatmáry Kristóf. Annak kapcsán, hogy a hétvégi értékesítés után magasabb adókulcsok alapján fizetnek majd a lengyelországi láncok, megjegyezte: nálunk a kötelező vasárnapi pihenőnap miatt hétvégente más piaci viszonyok jellemzőek.
Emlékezetes, 2011 és 2013 között Magyarországon is volt kiskereskedelmi különadó, melynek során progresszív adózás érintette az évi 500 millió forintnál magasabb bevételű láncokat. A közteher miatt uniós per indult, melynek során azt vizsgálták, a rendelkezés indokolatlanul magasabb terhet jelent-e a multiláncoknak. Bár időközben a magyar kormány kivezette a különadót, utóbb megállapítást nyert, hogy az nem valósított meg diszkriminációt.