Az online vásárlás kézenfekvő megoldást nyújt a bolti tolongás helyett, hiszen időt és sokszor pénzt is lehet spórolni vele, miközben a fogyasztó széles kínálatból válogathat. Ugyanakkor nem árt több dologra is ügyelni, ha az ajándékozó el akarja kerülni a későbbi kellemetlen meglepetéseket – hívta fel a figyelmet a Budapesti Békéltető Testület (BBT).
Ha tartós fogyasztási cikket vásárolunk karácsonyra az interneten, megkönnyíti a dolgunkat, hogy kötelező a tízezer forintnál drágább termékhez jótállási jegyet is küldeni. Az ugyanis igazolja a vásárlás tényét, feltéve, ha szabályosan fel van tüntetve rajta a kereskedő elérhetősége és többek közt az árucikk megnevezése, típusa, a szerződéskötés, valamint a fogyasztási cikk átadásának ideje. Ezek ismeretében ugyanis már nem tagadható le az értékesítés, és utóbb könnyebben érvényesíthetők a fogyasztói jogok akkor is, ha a távolból rendeltük a terméket.
Ha az árucikk nem tartós fogyasztási cikk, ott például – amennyiben a kifizetés átutalással történt – megfelelő bizonyíték lehet a vételár átutalását igazoló bizonylat, adott esetben pedig a céggel történt levélváltás is. Ha elmaradt a papíralapú számla, nyugta kibocsátása, akkor ellenőrizni kell, esetleg nem e-mailben kaptuk-e meg a bizonylatot, hiszen azt a cég elektronikus formában is kibocsáthatja – figyelmeztet a testület azokra az esetekre, amikor vita, félreértés adódik a teljesítés, a kiszállítás, a számlázás vagy a termék minősége kapcsán.
Emellett nem árt további dolgokra is ügyelni. Mindig hasonlítsuk össze a hirdetés szerinti és a végszámlán felszámított árat, nehogy eltérés legyen. Amennyiben mégis drágábban számlázzák ki a portékát, írásban panaszt tehetünk, amire harminc napon belül mindenképp választ kell kapnunk – közölte a BBT.
A webáruházaknak márpedig ugyanúgy kerülniük kell az egyszerre többféle összeg szerepeltetését egy terméknél, ahogy a hagyományos kereskedőknek is. Ebben az esetben a szabályok szerint az alacsonyabb árat kell teljesítenie a vevőnek, ami egy üzlethelyiségben könnyebben tetten érhető, mint az utóbb kiszámlázott és kézhez kapott megrendelésnél.
Emellett tartsuk észben, hogy ha probléma van a kiszállított áruval, internetes vásárlásnál az átvételt követően tizennégy napon belül még vissza lehet azt küldeni mindenféle indokolás vagy magyarázat nélkül, az árát pedig vissza kell kapnunk. Az ördög viszont itt is a részletekben rejlik, és több, a fogyasztók körében egyébként közkedvelt terméknél bizonyos feltételek esetén már nem gondolhatja meg magát a vásárló.
Így van ez, ha például a megajándékozott egyik kedvenc feliratát ráírattuk egy pólóra vagy ha CD-t, DVD-t teszünk a karácsonyfa alá, és annak csomagolását már kibontottuk. Ugyanakkor ne fogadják el a fogyasztók azt, ha a rendelés egy laptopra szólt és azért utasítják el a visszaküldést, mert a benne lévő lemezt (például a telepítő CD-t) már felbontották – figyelmeztetnek. Egészségvédelmi vagy higiéniai szempontok szerint meghatározott termékeknél is vannak a visszaküldésnek feltételei, más esetekben azonban nem utasíthatja vissza a kereskedő az online eladott termékre szóló megrendelés időben történő visszavonását.
Kérdéses lehet bizonyos termékek, mint például az okostelefon esetében, hogy milyen állapotában minősül rendeltetésszerű használatra alkalmatlannak. Mert lehet, hogy telefonálni lehet ugyan vele, de például nem működik a kamera. A mai világban az okostelefont elsősorban nemcsak telefonálásra használjuk, hanem mp3-lejátszóként, video- és tévéfelvételek megtekintésére, diktafonként, internetezésre, játékra is.
Tehát ha a készüléket úgy hirdették, hogy az alkalmas ezen feladatok ellátására, a hiba pedig olyan jellegű, hogy az bármely funkció ellátását akadályozza, úgy a rendeltetésszerű használatra való alkalmasság már megkérdőjelezhető.
Érdemes előre kibontani az ajándékot
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) kiemelte, ha az ajándékba szánt, kötelező jótállás alá eső termék (például karóra, médialejátszó, háztartási készülék) gyártási hiba folytán olyan minőségi hibával rendelkezik, hogy az rendeltetésszerű használatra alkalmatlan (nem indul el az elektromos vízforraló, a vásárolt okostelefon több funkciója nem használható, a beszélő játékbaba nem beszél stb.), úgy speciális csereigényünkkel a vásárlástól számított három munkanapon belül élhetünk. Ez akkor érdekes, ha az ajándékozás csak napokkal később következik. A hatóság szerint érdemes a vásárolt ajándék csomagolását akkor is felbontani még az átadás előtt, ha ez bizonyos szépséghibával fog járni, mivel kellemetlen meglepetés lehet, ha csak a fa alatt derül ki, hogy a termék használhatatlan. Ha a terméket ki kell cseréltetni, figyeljünk a jótállási jegyre, ugyanis új készülékhez új jótállási jegyet kell biztosítani, vagy a régin jelezni kell a csere tényét. Az új készülék esetében a három munkanapos cserekötelezettség, valamint a kötelező jótállás egyéves időtartama is újraindul. Az eredeti blokkot ebben az esetben is tartsuk meg – hangsúlyozta az NFH. (T. K.)