Az idei nyár keserű tapasztalatai után bizonyára sokan megfontolják, hogy családi nyaralásuk sikerét diszkont-légitársaságokra bízzák-e majd. Botrány botrányt ért, a Ryanair például a római és londoni járatát törölte, majd azzal borzolta a kedélyeket, hogy Budapesten hagyta a Kanári-szigetekre utazók csomagjait. Ezután következett a sztrájk több szakaszban és több országban.
A Wizz Air sem hagyta magát, egyik napról a másikra bevezette, hogy helyhiány miatt a kézipoggyászt is fel kell adni a Ferihegyi utasfelvételi pultnál. Ez hatalmas tömeget és káoszt eredményezett. Máskor ők is egyszerűen töröltek egyes járatokat, és az utasok csak a felszállási reptéren értesültek róla, hogy nincs mivel elrepülniük.

A Ryanair sokak nyaralását keserítette meg a járattörléseivel és a reptéren hagyott csomagokkal
Fotó: MTI
Ráadásul ilyenkor sem a helyszínen, sem telefonon vagy online nem volt elérhető a légitársaság. Arra is sokan emlékeznek még, hogy csomagfosztogatók miatt került a címlapokra a fővárosi repülőtér, és egy neves sportoló megkárosítása és tiltakozása kellett ahhoz, hogy szigorúbb ellenőrzést vezessenek be a rakodásnál.
Nem véletlen, hogy éppen a nyári vakáció idején van a legtöbb reptéri incidens – mondta el lapunk kérdésére Hardy Mihály. A Budapest Airport kommunikációs vezetője szerint az európai légi közlekedés infrastruktúrája egyébként is túlterhelt, és a csúcsforgalomban fordulnak elő leggyakrabban hibák.
A késések 60-70 százalékáért az összeurópai légi irányítás, az Eurocontrol túlterheltsége a felelős, csak a maradékon osztoznak a légitársaságok és a földi kiszolgálók.
A késések azért rendkívül károsak, mert tovagyűrűző hatásuk kiszámíthatatlan – mondta Hardy Mihály. Az utas szempontjából a késés gyakran azt jelenti, hogy a gépe a betonon várakozik a felszállásra, a reptér szempontjából azonban azt is, hogy máskorra kell szervezni a többletmunkaerőt a biztonsági vizsgálatnál vagy a beléptetésnél.
A Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren évek óta két számjegyű az utasforgalom növekedése, és mára nagyjából utolértük a hasonló méretű európai légikikötők leterheltségét.
Emiatt nem halaszthatók a fejlesztések: a napokban két beruházás is beindul, a parkolóház és a cargoközpont építését kezdik meg. A kommunikációs vezető cáfolta azt a napokban közzétett álláspontot, amely szerint a leendő parkolóház miatt nem lehet majd megépíteni a tervezett föld alatti vasútállomást. Hardy Mihály elmondta, hogy a távlati tervek készítésébe bevonták a reptérkezelőt is, a tervezett létesítmények nem állnak útjában a vasúti fejlesztésnek.
Ha nem tesznek valamit sürgősen ellene, a légi közlekedés infrastruktúrája nem fog tudni lépést tartani a forgalommal – figyelmeztetett az Eurocontrol igazgatója egy brüsszeli fórumon idén tavasszal. A fenyegető prognózis 2040-ig szól, de a rossz jelek már 2018-ban megmutatkoztak, mondta Eamonn Brennan.
Az igazgató szerint a január–májusi időszakban sokkal több volt a kontinens légi közlekedésében a késések aránya, mint a korábbi évek hasonló időszakában.
A késések 28 százaléka volt betudható olyan zavaró eseményeknek, mint a sztrájkok, és 27 százalékot lehet időjárási okokra visszavezetni, de zavaróan magas, 55 százalék mögött kapacitásokok, illetve az irányító hálózatok munkaerőhiánya állhat, és ez éppúgy igaz Franciaországra és Németországra, mint a Benelux-térségre.
Brennan szerint a forgalom a jelenlegi 16,2 millió járatról évi 19,5 millióra is nőhet 2040-re Európában. Naponta háromezerrel emelkedhet a járatok száma az Egyesült Királyságban, Törökországban, Németországban és Franciaországban. Mindez azt jelenti, hogy vagy másfél millió járatra és 160 millió utasra nem lesz elég kapacitás az európai légtérben.
Ferihegyről a Loire partjára
Jövő tavasszal új járatot indít Budapest és Nantes között a Transavia France, a jegyek már foglalhatók. A hetente kétszer induló repülőjárat 2 óra 50 perc repülés után érkezik a Nantes Atlantique repülőtérre. Nantes a Loire folyó régiójának központja, amely az ország kulturális és történelmi városa címet viseli. A kikötőváros nemcsak számos történelmi építményéről híres, hanem a képzőművészeti múzeumáról is.