Az év végéig létrejön az országos átjárhatóságot biztosító mintegy 330, elektromos autók töltését szolgáló berendezést magában foglaló hálózat – mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára a III. E-mobilitás konferencián. Weingartner Balázs felidézte: a magyar kormány az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft.-t bízta meg a hazai elektromobilitás elterjesztését elősegítő állami feladatok végrehajtásával. A 22 kW AC és 50 kW DC/AC típusú töltőket a főváros, a megyei jogú városok, a kiemelt idegenforgalmi desztinációk területén és az autópályák mentén telepíti a cég.
Az államtitkár beszélt arról is, hogy a magyarországi töltőberendezések számát tovább gyarapítja az önkormányzatoknak szóló pályázat is. Ennek eredményeképpen 72 helyhatóság területén több mint kétszáz töltőberendezés létesül. A kivitelezési munkák már tavaly elkezdődtek, de a pontos helyszínek meghatározása még folyamatban van, hiszen azokat a villamosenergia-hálózat milyenségétől függően lehet kijelölni. Eddig hatszázmillió forintot meghaladó értékben nyújtottak be támogatási kérelmet az önkormányzatok.
Az üzemeltetésről szólva az államtitkár emlékeztetett, hogy az e-Mobi által létesített töltőberendezéseknél ez a feladat – a hatályos kormányrendelet szerint – a cég hatáskörébe tartozik. Az önkormányzati pályázaton elnyert támogatásokban érintett berendezések esetében viszont a kedvezményezett döntheti el, hogy azokat saját maga üzemelteti vagy közbeszerzési eljárás keretében választ ki szolgáltatót erre a feladatra. A töltőberendezések telepítése Magyarországon engedélyköteles tevékenység. Az engedélyeket a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) állítja ki, így a töltőberendezések számával kapcsolatos adatokkal is a MEKH rendelkezik.
Jelenleg semmilyen jogszabály nem határozza meg a töltésekért elkérhető ellenérték nagyságát, erről uniós irányelv alapján az üzemeltető és/vagy a szolgáltatást nyújtó dönthet.
A közösségi előírás szerint az elektromos járművek töltésére szolgáló állomások kiépítését és üzemeltetését olyan versenypiacként kell kialakítani, amely a töltési infrastruktúra bevezetése vagy üzemeltetése iránt érdeklődő valamennyi fél számára nyitott. Az átfogó elektromobilitási szabályozás is ennek az alapelvnek a mentén valósul majd meg az államtitkár szerint.
A díjszabás kapcsán Grabner Péter, a MEKH elnökhelyettese hangsúlyozta, hogy a hivatal nem támogatja, hogy a rezsicsökkentett lakossági villamosenergia-ár érvényesüljön a majdani, autótöltésre használt áram díjszabásában. Szavai szerint az az árszint nem alkalmas az e-mobilitás kiszolgálására, a hivatal a hatósági árazást ezen a területen kifejezetten nem támogatja.
Az elnökhelyettes a szabályozásról szólva elmondta, fontos, hogy az egyes szolgáltatók díjszabásai könnyen összehasonlíthatók és átláthatók legyenek. Az e-mobilitás megteremtése során Grabner Péter szerint az államnak úgy kell szabályozóként működnie, hogy közben nem korlátozza a piac kialakulását és fejlődését. A jelenlegi szabályozás szerinte nem alkalmas stabil szolgáltatás kiépítésére, ugyanakkor túlbürökratizálni sem érdemes a rendszert.