Bemutatkozott tegnap Magyarország új, komplex turisztikai országmárkája, amely – az októberben induló és január-ban záródó országimázskampánnyal együtt – a jövőben hazánk élménykínálatát népszerűsíti a nemzetközi utazási piacon, több millió embernek megmutatva gazdag kulturális, természeti vagy épített örökségünk főbb értékeit.
Budapestről vidékre
– A turizmus a világtrendek alapján is dinamikusan bővül. Az országok, városok, turisztikai térségek között óriási verseny zajlik a vendégek, a média, a befektetők vagy más országok kormányainak figyelméért, a nemzetközi események megrendezési jogáért. Magyarország legerősebb és legismertebb márkája Budapest, és túlzás nélkül mondhatjuk, hogy nemzetünk fővárosa a magyar turizmus zászlóshajója.
A mi célunk azonban az, hogy az ország egészét felhelyezzük a turisták térképére, és ehhez megalkottuk a turisztikai térségek egyvelegét, magát Magyarországot, mint márkát – jelentette ki a Magyar Időknek a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója. Guller Zoltán vázolta, hazánk új országmárkája hosszú távon határozza meg Magyarország turisztikai üzenetét, és hosszú távon kap meghatározó szerepet a hazánkat népszerűsítő marketingkommunikációban.
A vezérigazgató kitért rá: stabilan nő Budapest vendégforgalma, a külföldről érkező vendégek 66 százaléka a fővárosba érkezik, amely számos nagy nemzetközi eseménynek adott otthont az idén is. – Büszkék vagyunk gyönyörű fővárosunkra, amely egy modern, XXI. századi európai főváros, mégis tiszteli a hagyományokat és a történelmét, tele van vibráló kulturális élettel, szebbnél szebb látványosságokkal – fogalmazott Guller Zoltán. Úgy folytatta, azonban ez a csodás ország Budapesten kívül még számtalan kincset rejt.
– Büszkék vagyunk hazánk minden szegletére, minden turisztikai térségére, és úgy gondoljuk, hogy ezt meg kell mutatnunk az egész világnak. Azt szeretnénk elérni, hogy a külföldi turisták szemében is legyen bakancslistás hely a Balaton, a Dunakanyar, a Tokaji borvidék, a Hortobágy, a Mátra és a Bükk, Sopron, Pécs, Debrecen vagy Szeged, és még sorolhatnánk – mondta.
Egy országot egy mondatba
– Magyarország országmárkájának megalkotása egyszerre volt nagyszerű és rendkívül nehéz feladat. Gondoljunk bele: egyetlen mondatba, logóba belesűríteni ezeréves történelmünket, egyedülálló kultúránkat, természeti kincseinket, értékrendünket, a magyar virtust és vendégszeretetet – izgalmas lehetőség, szép feladat, de hatalmas felelősség is – fogalmazott Guller Zoltán.
Hogy megtalálják a legméltóbb arculatot és szlogent, meghirdettek egy nyílt pályázatot, és a munkához kreatív pályázók, a nagyközönség és a szakmai szervezetek bevonásával láttak hozzá.
A szakmai zsűri a pályázat második fordulójában végül a Graphasel alkotócsapat koncepcióját, arculatát, képi világát és szlogenjét ítélte a legjobbnak, így őket bízták meg a kreatív anyagok gyártásával.
– Törekedtünk arra is, hogy az új márkát országszerte mindenki a magáénak tudja érezni – jelezte az MTÜ vezetője, megjegyezve: rendkívül sokszínű, intenzív, és széles turisztikai palettát kínálunk a mai világ utazóinak a nagycsaládosoktól kezdve a fiatalokon át egészen az idősebb korosztályig. Példaként említette, hogy aki pezsgésre vágyik, megtalálja a vibráló nagyvárosi hangulatot, aki nyitott hazánk értékeire, az a gazdag történelmi és kulturális örökségünket ismerheti meg, akit pedig a természet tölt fel, azt le fogják nyűgözni hazánk változatos tájegységei és természeti kincsei.
Az ínyencek nem hagyhatják ki fantasztikus gasztronómiai és borászati kínálatunkat, de bővelkedünk aktív turisztikai lehetőségekben, és minden korosztálynak ajánljuk egyedülálló gyógyvízkészletünket – sorolta.
Guller úgy fogalmazott, mi magyarok olyan helyként tekintünk a hazánkra, amely tele van csodákkal. Ezért nagy szerepet szántak az országmárkában a víznek is, hiszen Magyarország rendkívül gazdag édesvizekben, forrásvizekben, tavakban, folyókban, gyógyvizekben.
– Így jutottunk el arra a megállapításra, hogy Magyarország a csodák soha ki nem merülő forrása, angolul Wellspring of Wonders – mondta.
Szövetté állnak össze
A végső koncepcióban a logó körvonalainak alapjául egy ősi magyar szalagfonatot választottak az alkotók, erre épül fel maga a logó is, amelynek fő motívuma a címerből, a hármas halom szimbolikájából ered. Megjelenik benne az út motívum is, amely Magyarország bejárhatóságát, a felfedezést és utazást szimbolizálja.
A logó alapformájára épül egy illusztrációs világ is, amelynek határvonalain belül minden egyes turisztikai desztinációnak lesz saját megjelenése, karaktere – ezeket szövetté lehet összefűzni, így a turisztikai desztinációk összessége adja ki Magyarország teljes egészét.
– A most bemutatott országmárka márka- és vizuális keretrendszere lesz az alapja a jövőben minden marketingkommunikációs tevékenységüknek. Erre építkezve a desztinációkat követően a települések saját márkáját is elkezdhetjük kidolgozni a helyi partnereinkkel közösen – jelezte a vezérigazgató.
A tegnapi Turizmus Summiton mutatkozott be először az új országimázs-kampány is, amellyel a következő napokban emberek milliói találkoznak szerte a világon. A kampánnyal három célcsoportot szólítanak meg: a gyógyfürdőkre, kulturális programokra, városnézésre nyitott, feltöltődni vágyó nyugdíjasokat; illetve az élménykereső családosokat, akik érdeklődnek a kirándulások, a programok, a jó minőségű szállás és vendéglátás iránt, és akiknek a biztonság kiemelt szempont az utazásuk során. Harmadik célcsoportként pedig az értéktudatos fiatalokat és kulturális utazókat szólítja meg a kampány, akik rendszeresen utaznak, nyitottak az újdonságokra, a kultúrára, a rejtett kincsek felfedezésére.
Nem kidobott pénz
– Az országimázskampány során bruttó 4 milliárd forintot költünk médiavásárlásra (elsősorban online felületeken, tv-csatornákon és plakátokon) összesen 13 országban. Szeretném hangsúlyozni, hogy ez nem ablakon kidobott pénz, hanem befektetés, hiszen az előző kampányaink tapasztalatai alapján minden forint, amit kampányba fektetünk be, 5 forint turisztikai forgalmat generál – hangsúlyozta Guller Zoltán.
Mint mondta, az országspecifikus médiafelületek mellett globális médiapartnerekkel is együtt dolgoznak, olyanokkal, mint például a National Geographic, ahol több mint 3000 alkalommal sugározzák majd a magyar kampányfilmet, de globális médiapartnerként például az Expediával is együttműködnek.
Online felületeken összesen több mint 320 millió megjelenést biztosítanak az imázsfilmnek. A még ebben a hónapban induló kampány során a legnagyobb hangsúlyt azokra a küldőpiacokra helyezik, ahonnan már most is jelentős vendégforgalom áramlik a vidéki úti célok felé.
Történelmi időket élünk
Guller Zoltán kijelentette: a magyar turizmus történelmi időket él. Magyarországon az ágazat növekedése évről évre meghaladja az európai uniós és a világátlag növekedési ütemét.
A turizmus teljesítménye 2010 óta sorra rekordokat dönt – 2017-ben például minden idők legjobb turisztikai évét könyvelhettük el. Tavaly közel 12 millió vendég fordult meg Magyarországon a kereskedelmi szálláshelyeken, ahol összesen közel 30 millió vendégéjszakát töltöttek el, Budapest pedig átlépte a 10 milliós vendégéjszaka-számot.
– A legfrissebb adatok szerint 2018-ban tovább dübörög a magyar turizmus, amely még a tavalyi rekordszámokat is képes felülmúlni – emelte ki.
Hangsúlyozta, a Nemzeti turizmusfejlesztési stratégia mentén 2030-ig soha nem látott mennyiségű fejlesztést valósítanak meg az ágazatban.
A turisztikai térségekben egyszerre fejlesztik a szálláshelyeket, a vendéglátást, a kulturális és szabadidős programokat, a turisztikai attrakciókat és az infrastruktúrát, ezt egészítik ki a térségek egyedi arculatával, márkájával.
– Amire a legbüszkébbek vagyunk, hogy elindult a Kisfaludy Program, amelynek első ütemé-ben országszerte több mint 700 szálláshelyen indulnak fejlesztések – mondta Guller Zoltán, hozzátéve: az eddigi eredmények mögött a területen dolgozó több mint 400 ezer ember elhivatott munkája, szenvedélye, szakértelme és profi fejlesztési tervek állnak, de a lendület és a fejlődés mögött ott áll stabil pontként a polgári kormány is.
A hazai turizmusfejlesztéshez eddig példátlan mértékű kormányzati támogatás is párosul, mert a kabinet nemcsak stratégiai ágazatként, hanem a hazaszeretet egyik formájaként tekint a turizmusra.
Az ágazat jövőjét garantálják azok az intézkedések is, amelyeknek köszönhetően Magyarország ma már a világ egyik legbiztonságosabb országa, és ez egy igen jelentős adu ász a kezünkben – húzta alá a vezérigazgató. Szavai szerint a turizmus növekedési pályája zavartalan, ahol a pozitív folyamatok folytatódhatnak.
– A tartós növekedéshez járul hozzá Magyarország új turisztikai márkája, amely méltón pozicionálja hazánkat és a minőségi keresletet ösztönzi, ezáltal hozzájárul a kínálat további fejlődéséhez, a gazdasági növekedéshez, valamint a helyi közösségek megtartásához és gyarapodásához – zárta szavait Guller Zoltán.
Érdemes támogatni az ágazatot
Magyarországon a turizmus az egyik legsikeresebb nemzetgazdasági ágazat, mert az ország az egyik legbiztonságosabb Európában. Magyarország ma erős, méretét meghaladó sikerekre képes országot láthat benne, aki rá tekint – jelentette ki Orbán Viktor a Turizmus Summit 2018 konferencián. A miniszterelnök úgy fogalmazott, egyre többen kíváncsiak az országra és elismerik, mert vannak fiatal vállalkozók, akik sikereket érnek el, nemcsak itthon, hanem külföldön is. A turizmusban sikeres vállalkozó szükségszerűen hazafi, a turizmus a pénzkeresetnek az a formája, ami egyben hazaszeretet is – mondta. Felidézte, hogy az ágazat mára a bruttó hazai termék (GDP) valamivel több mint 10 százalékát termeli és 400 ezer embernek ad munkát. A kedvező irányt mutatja, hogy a múlt év minden idők legjobb éve volt az ágazatban, és az idei év is hasonló vagy nagyobb sikerekkel kecsegtet. Orbán Viktor szerint a gazdasági eredményeknek köszönhetően Magyarországnak már nemcsak a szabadsága, hanem az ereje is megvan arra, hogy az idegenforgalomban is újjáépítsenek, amit lehet. Mint mondta, az idén a kormány rekordösszegű támogatást nyújtott, és a tervek szerint jövőre is ad, hiszen a terv az, hogy az ágazat hozzájárulása a GDP-hez 2030-ig a mostani 10-ről 16 százalékkal emelkedjen. – Budapest mellett Magyarország minden szegletét be kell kapcsolni a turizmus vérkeringésébe, tovább kell erősíteni a belföldi turizmust – hangsúlyozta. Kitért arra is, hogy Magyarország bekerült az Európa jövőjéről szóló viták sűrűjébe, ahol vannak a bevándorláspártiak és a bevándorlásellenesek. Magyarország a függetlenségével meg akarja őrizni a kulturális örökségét és életmódját.