Nem tett jót a dízelmotoros autók hírnevének, hogy a Lipcsében lévő szövetségi közigazgatási bíróság szerint – szükség esetén – ki lehet tiltani a dízelautókat Düsseldorf és Stuttgart belvárosából. Vagyis a tartomány helyett a városvezetés is jogszerűen tehet ilyen lépést. A döntés precedensértékű, ugyanakkor a bíróság határozatában elvárta az arányosság elvének teljesülését, vagyis csak végső esetben tilthatók ki a dízelautók, és adni kell időt az átállásra.
A Szövetségi Környezetvédelmi Hivatal időközben közzétett egy tanulmányt, amelyből az derül ki, hogy a német nitrogén-oxid-kibocsátás 1990-ben 2887 tonna volt, 2015-ben pedig már csak 1186 tonna. Ez a csökkenés szinte kizárólag a közlekedési eszközök csekélyebb nitrogén-oxid-kibocsátásának, vagyis végső soron a motorfejlesztőknek köszönhető – olvasható a Dasblog.hu-n. Rá-adásul a most gyártásban lévő Euro 6 és az Euro 6+ kibocsátási normákat teljesítő motorok még jobb eredményt produkálnak majd.
Ezért némileg érthetetlen, hogy bizonyos német városvezetők haragja most fordult a dízelmotoros autók ellen, hiszen 25 éve a mai érték háromszorosa volt a közlekedés nitrogén-oxid-kibocsátása. A németországi személyautók a teljes nitrogén-oxid-kibocsátás mintegy 20 százalékáért felelősek (a közúti szállítást és a tömegközlekedést nem számítva), 25 százalékért az erőművek, 15 százalékért az ipar.

Megváltozhat az utcakép: kitiltják a városból a szennyező autókat
Fotó: Reuters
Emellett 11 százalék a mezőgazdaság, 5 százalék a fűtés, 4 százalék pedig a hajózás számlájára írható. Érdekes ugyanakkor, hogy az energiatermelő szektor nitrogén-oxid-kibocsátása 1999 óta kismértékben ugyan, de folyamatosan növekszik. Viszont ha erőteljesen nő az elektromos autók száma, újabb – esetleg barnaszenes – hőerőművek épülnek, hogy ellássák a megnövekedő igényt.
Tehát pillanatnyilag úgy néz ki, hogy a nitrogén-oxid-kibocsátás a villanyautózás terjedésével akár nőhet is. A berlini kormány 2011. évi döntése nyomán ugyanis – amikor még nem látszott az e-autók diadalmenete – 2021-ig 17 atomerőművet zárnak be Németországban, 2022-ben pedig a maradék háromra is lakat kerül, ha sikeresen végrehajtották a beígért szél- és napenergia-politikai fordulatot, és lesz elegendő villamos áram. Mindezek azt mutatják, hogy korai még egyedül a dízelmotorokat felelőssé tenni a környezet terheléséért.