A közelmúltban helyezték el az M4-es gyorsforgalmi út alapkövét, a leendő, két részre osztott szakasz a fővárost elkerülő M0-s üllői részét köti össze Cegléddel. A második, Albertirsa és Cegléd közötti részt a Colas cégeiből álló konzorcium készíti el, azonban a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) és a cég között januárban megkötött szerződést a napokban módosították. Az átalakítás indokául a közbeszerzési törvény változását jelölték meg, de a szerződés nettó összértéke is nőtt 20,5 milliárd forintról 22,5-re.
Az ügy közvetlen előzménye, hogy tavaly novemberben hirdették ki a közbeszerzési eljárás győzteseit az M4-es gyorsforgalmi út Üllő és Cegléd közötti szakaszára. A 44 kilométer hosszú szakasz fejlesztése két ütemben épül. Az első, 30 kilométeres ütemet Üllő és Albertirsa között a Duna Aszfalt Kft.–EuroAszfalt Kft. konzorciuma végzi el 52,1 milliárd forintért, a második, 14 kilométeres ütemet Albertirsa és Cegléd között a Colas Út, Colas Hungária Zrt. és Colas Közlekedésépítési Kft. konzorcium kivitelezi. Az útszakasz megépítéséhez szükséges forrást a hazai költségvetésből biztosítják, a munkálatok várhatóan 2019 harmadik negyedévére fejeződnek be.
Az első ütemben új nyomvonalon építik meg a 2 × 2 sávos gyorsforgalmi utat Üllő és Albertirsa között. Ezzel szemben Albertirsa és Cegléd között a meglévő kétszer egysávos szakaszokat bővítik kétszer kétsávosra, illetve a már meglévő kétszer kétsávos szakaszokat felújítják. A projektben összesen 9 külön szintű csomópont – kereszteződés – létesül. Komplex – vagyis az út mindkét oldalán létesítendő – pihenő épül Cegléd térségében, egy egyszerű pihenő pedig Pilis közelében. A szakasz megépítésével tehermentesülnek az átmenő forgalom alól Monor, Monorierdő, Pilis, Albertirsa, Ceglédbercel, és Cegléd települések.
A kivitelezési szerződés szerint a Colas konzorciumának a 58-as és a 73-as kilométerszelvény közötti rész és kapcsolódó létesítményei tervezési és kivitelezési munkáit kell elvégeznie. Ha elkészül, 2 × 2 sávos gyorsforgalmi út jön létre 3,75 méteres széles forgalmi sávokkal, 26,60 méter koronaszélességgel, stabilizált – vagyis nem aszfaltozott – leállósávval. Az elkészült úton a személygépkocsik óránként 110 kilométeres sebességgel közlekedhetnek majd. Mindezek alapján nyilvánvaló, hogy az új létesítmény gyorsút lesz.
A mostani 44 kilométer része az M4-es Budapest és Szolnok között épülő szakaszának.