A digitális átalakulás létszükséglet a vállalatok túlélése szempontjából, az ehhez kapcsolódó attitűdök és tervek azonban számos hiányosságot mutatnak Magyarországon – derül ki a Spark Institute at IBS kutatásából. A felmérést 2017 októbere és 2018 januárja között végezte a budapesti székhelyű nemzetközi vezetőképző intézet 117 résztvevővel. A válaszadók 84 százaléka klasszikus közép- és nagyvállalat vezetője, tulajdonosa, szakterületi üzletágvezetője volt, másik hányaduk startup típusú vállalat élén álló szakember.
Kiderült, hogy még csak nem is ugyanazt gondolják a digitalizációról: a vállalatvezetők 30-30 százaléka technológiai-IT kérdésként, vagy újszerű szemléletmódként értelmezi a digitális átállást. A megkérdezettek negyede számára viszont a fogalom egyenlő a digitális kultúra építésével, minden hatodik résztvevő pedig módszertanként tekint rá.
A többség bevételnövekedést vagy költségcsökkentést vár a digitalizációtól, harmaduk új szolgáltatások vagy termékek bevezetéséhez, a fennmaradó hányad új piacok meghódításához látja használhatónak.
A magyar vezetők nem kérdőjelezik meg a digitalizáció fontosságát, bár egyelőre csupán valamivel több mint felüknek van digitális stratégiája. Ez már csak azért is elgondolkodtató, mert szinte minden válaszadó egyetértett azzal az állítással, hogy a digitális fejlesztésbe nem fektető cég nagy eséllyel elbukik.
Még annak ellenére sem tervezi a következő egy évben digitális stratégia alkotását a válaszadók közel negyede, hogy közülük minden második még cégen belüli, kollégáiktól érkező nyomást is érez erre. További érdekesség, hogy a válaszadók háromnegyede felkészültnek vallja magát a digitalizációs változásokra, és azt állítja, hogy nyitottsággal néz szembe a kihívásokkal. Ebben a csoportban tehát sok, stratégiával nem rendelkező vállalat is van.
Halványodik viszont az a vélemény, amely szerint a technológia miatt csökken a munkaerőigény. A megkérdezettek 68 százaléka szerint ugyanis a digitalizáció átalakítja a munkafolyamatokat és a munkavégzéshez szükséges tudást. Ezért azt várják, hogy ugyanannyi, csak más képességű emberre lesz szüksége a jövő szervezeteinek. Az is biztató, hogy tízből kilenc felelős pozícióban lévő alkalmazott tervezi, hogy egy éven belül képzi magát valamilyen digitalizációval kapcsolatos üzleti vagy technológiai témában.
A döntéshozók többsége (42 százalék) alapvetően tájékozottnak érzi magát, de közel ugyanennyien vallották be, hogy legfeljebb felszínes ismeretekkel rendelkeznek a területről.
A hazai cégek digitális transzformációjának tehát három fő gátja van: a házon belüli szakértelem hiánya, a megszokott útról való letérésből eredő félelem, valamint a vállalati rugalmatlanság.