Van abban valami végzetszerű, hogy éppen akkor adta el a General Motors (GM) az Opelt a francia – részben állami tulajdonú – PSA konszernnek, amikor a német márka évtizedek óta a legjobb autókat dobta piacra. Az Astra az Év Autója lett tavaly, az Insignia – amelyet épp az adásvétel bejelentésekor, a Genfi Autószalonon mutattak be márciusban – a flottapiac egyik éllovasa lehet. Az Opel eladása mögött a cég gyenge jövedelemtermelő képessége áll.
A vevő PSA konszern vezérigazgatója, Carlos Tavares éppen azzal indokolta az akvizíciót, hogy az úgymond „azonnali” megtakarítással és értékteremtéssel járna. Persze kérdés, mit jelent az „azonnali”, mert most, az Opel pénzügyi eredményeinek ismertetésekor Carlos Tavares ismét jelentős veszteségről számolt be. Vagyis rövid távon az új tulajdonos, a Peugeot–Citroën sem tudott fordítani az Opel pénzügyi helyzetén. A német márka 1999 óta nem termelt nyereséget, és az azóta eltelt években mintegy 20 milliárd dollárt veszített rajta a General Motors.
Nem tudni, hogy ezzel függ-e össze, de úgy hírlik, a francia tulajdonos az Opel hagyományos modellpalettájának átalakítására készül. A közelmúltban mutattak be két városi terepjárót, amelyek ugyan egy jóval korábban történt PSA–Opel-megegyezés alapján készültek francia műszaki alapokon, de amelyek közvetlen konkurenciát jelentenek az Opel saját városi terepjárójának, a nagy piaci sikerrel futó Mokkának. Azt pedig az Allgemeine Zeitung Mainz írta meg, hogy a következő generációs Opel Corsa is Peugeot-alapokon áll majd.
Mindezt annak ellenére, hogy az Opelnél már majdnem készen volt az új Corsa, és a méretei, karaktere alapján valószínűtlen, hogy ez a Peugeot–Citroën meglevő kisautóplatformjára épülne. A német lap szerint ráadásul az új Corsa csak 2019-re készül el, ami a korábbi várakozásokhoz képest legalább egy év csúszást jelentene. Ennek vagy az lehet az oka, hogy át kell dolgozni a már tesztelés alatt álló járművet, hogy több PSA-főegységet használhassanak benne – már ez is hozhat némi költségcsökkenést – vagy újraindították a fejlesztést Peugeot-alapokon. Ha ehhez hozzátesszük, hogy Carlos Tavares korábbi kijelentése szerint 2020 és 2023 között öt újabb PSA-alapú, de Opel-logóval ellátott modell jelenik majd meg, akkor el kell gondolkodnunk arról, hogy az Opel-motoroknak milyen jövőjük lehet a francia–német márka égisze alatt.

A szentgotthárdi üzemben készül az Astra, a Corsa és az Insignia legtöbb motorja
Márpedig az Opel motorok iránti kereslet közvetlenül érinti a magyarországi motorgyár jövőjét. Magunk számos alkalommal jártunk az üzemben és volt módunk beszélgetni vezető munkatársakkal, többek közt az alkatrész-beszállításról, az ellátási lánc működéséről. A magyar beszállítók szerepét firtató kérdéseinkre rendre azt a választ kaptuk, hogy a GM globálisan szervezi a beszerzését. Komoly feladat lehet most minden volt GM-gyár számára, hogy újratárgyalja a partnerekkel a szállításokat.
A kormányzat által a közelmúltban szervezett járműipari konferencián Grzegorz Buchal, az Opel Szentgotthárd gyárigazgatója azt mondta, hogy a gyár rekordévet zárt 2016-ban, csaknem 630 ezer gyártott motorral. Az új Insignia alap benzines motorja, az 1,5-ös turbó benzines Szentgotthárdon készül, ezzel párhuzamosan továbbra is a szentgotthárdi gyár szállítja az összes motort az új Astrába. Az is beszédes volt azonban, amiről nem beszélt a kiváló lengyel menedzser, nevezetesen a jövőről. Időközben a magyar kormányzat jelezte, hogy olyan támogatási csomagon dolgozik, amely a PSA-csoport számára továbbra is vonzóvá teheti a szentgotthárdi gyár fejlesztését.