A korábban megkötött keretszerződés terhére újabb nyolc KISS emeletes villanyvonat-szerelvényt rendelt meg a MÁV-Start a svájci Stadler vasútijármű-gyártótól, a szerződést tegnap írták alá.
A kétszintes motorvonatok 600 ülőhelyet biztosítanak, korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas utastérrel, wifivel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint kamerarendszerrel rendelkeznek majd, és az arra alkalmas vasútvonalakon akár óránként 160 kilométeres sebességgel szállíthatják az utasokat. Az új járművek jelentős hazai hozzáadott érték mellett készülhetnek, ugyanis a jelenleg gyártás alatt lévő 11 járműből nyolc vonat betétkocsijainak összeszerelésére – a Stadler és a Dunakeszi Járműjavító (DJJ) stratégiai együttműködése keretében
– Dunakeszin kerül sor. Ezenfelül nyolc szerelvény motorkocsijának és betétkocsijának összekapcsolása, illetve az összes jármű üzembe helyezése is itt történik. Az emeletes szerelvények összesen 132 forgóváza ugyancsak Magyarországon készül, ezek gyártásáért a Stadler szolnoki forgóváz-revíziós központja felel.
A KISS járművek első három kocsiszekrénye már megérkezett a Dunakeszi Járműjavítóba. A MÁV-Start 2019 végétől 11 emeletes motorvonatot állít forgalomba a legforgalmasabb Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok vasútvonalakon, míg a most megrendelt második ütem járművei 2021 elejéig állhatnak forgalomba. Az újonnan vásárolt villamos motorvonatoknak köszönhetően Budapest vonzáskörzetében lényegesen javul a szolgáltatás minősége.
A vasúttársaság és a gyártó a nagy kapacitású – vagyis 600 személyes – motorvonat beszerzéséről még tavaly áprilisban írt alá keretmegállapodást. A szerződés összesen 40 motorvonat lehívására biztosít lehetőséget, ebből eddig 19-et rendelt meg a vasúttársaság, amelynek közel százmilliárd forintos forrásigényét az Integrált közlekedésfejlesztési operatív programból finanszírozza.
Szepessy Tamás, a Dunakeszi Járműjavító Kft. ügyvezető igazgatója a szerződés aláírásakor hangsúlyozta, hogy a MÁV-Starttal és a Stadlerrel létrejött együttműködés eredményeként a 2014 óta ismét többségi állami tulajdonba került üzemben a termeléskapacitás kihasználtsága közel százszázalékos, miközben a létszám a 2014-es 350 fős mélyponthoz képest mostanra meghaladja az 550 főt. A közlekedési hatóság októberben kiadta az új járművek előzetes típusengedélyét, így megkezdődött a kocsiszekrények hivatalos átvétele. Az év végéig három jármű 18 kocsiszekrényét veszi át a MÁV-Start, amelyből eddig három kocsiszekrény érkezett Dunakeszire.