A fuvarozóvállalkozásoknak jelentős veszteséget okoz az egyes határátkelőkön kialakult zárlat, ezért a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete kompenzációért, valamint a vezetési idő ellenőrzésének enyhítéséért az Európai Bizottsághoz kíván fordulni – mondta a Magyar Időknek Pencz Zoltán, az egyesület minap megválasztott főtitkára. A szakember kérdésünkre elmondta: a lezárt átkelők kerülőre kényszerítik a járműveket, emiatt az eredetileg számított menetidők megnövekednek. Tekintve, hogy az uniós országokban szigorúan ellenőrzik a járművezetők pihenőidejének a betartását, a többórás késedelem miatt pihenőre kell vonulniuk a sofőröknek akkor is, ha nem érték el céljukat. Ezzel a szállítmányok további késedelmet szenvednek. Tekintve, hogy a szerződésekben a sokéves gyakorlat során kialakult normaidőkkel számolnak, a késések költsé-geit a fuvarozócégek kénytelenek viselni – érvelt Pencz Zoltán. A főtitkár szerint azt is érdemes lenne megfontolni, hogy amíg a menekültkrízis tart, a vezetési és kötelező pihenőidő betartásának ellenőrzésénél a hatóságok érvényesítsék a vis maior szempontokat, azaz hagyják figyelmen kívül az időkesetleges kényszerű túllépését.
A határhelyzet a szállítmányozócégeknél is késedelmet és a költségek növekedését eredményezi – mondta a szállítmányozással foglalkozó Gebrüder Weiss Magyarország rendezvényén újságírói kérdésre Thomas Schauer ügyvezető igazgató. A vezető jelezte: amióta lezártak egyes közúti határátkelőket, szállítmányaikat egy órával korábban indítják, feltérképezték a lehetséges alternatív útvonalakat. Megbízóikat tájékoztatják, és ha szükséges, megnyugtatják, hogy küldeményeik a kívánt időben célba érnek.
Az Európai Bizottsághoz (EB) fordul a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) is azért, hogy a gépjárművezető-hiány megszüntetése és a folyamatos utánpótlás érdekében tegyék lehetővé Magyarországon a 18 éves korhatár visszaállítását a belföldi fuvarozásban – közölte az érdekképviselet. Az ágazatból a szervezet adatai szerint jelenleg 6800 járművezető hiányzik. A szervezet a kérdés kivizsgálását és a probléma soron kívüli megoldását kéri, mivel az valószínűleg több uniós tagállamot is érint.
Az EB közlekedési biztosához írt levelükben kiemelik, hogy a személyszállításban és az árufuvarozásban egyaránt súlyos problémát okoz az utánpótlás, az egész országban állnak tehergépjárművek és autóbuszok azért, mert nincs elég gépjárművezető. A problémát tovább fokozza, hogy a kötelező uniós jogharmonizáció miatt a C és a D kategóriás jogosítvány megszerzésének alsó korhatára 2013. január 19-től 18-ról 21 évre, illetve 21-ről 24 évre emelkedett. Azt szeretnék, ha kizárólag a belföldi forgalomban lehetőség nyílna a hivatásos gépjárművezető-jelöltek részére a C kategóriás jogosítványt 18, a D kategóriás jogosítványt pedig 21 éves korban megszerezni. Információik szerint több uniós tagállam is élt hasonló lehetőséggel bizonyos tevékenységek esetében, így ez a kérés nem példa nélküli. Azt a korábbi baleseti statisztikák sem igazolják, hogy a fiatalabb korosztály körében nagyobb lenne a közlekedésbiztonsági kockázat ezekben a járműkategóriákban.
A NiT Hungary számításai szerint a következő öt évben kizárólag az engedéllyel közúti szolgáltatásokat végző vállalkozásokat számítva a C kategóriában 35 750, a D kategóriában 3270 gépjárművezetői képesítési igazolvánnyal (GKI-képesítéssel) is rendelkező gépjárművezető képzésére lenne szükség Magyarországon. Az érdekképviselet kitér egy, a bizottság által végzett tavalyi felmérésre is, miszerint Németországban a következő években százezres nagyságrendben vonulnak nyugdíjba járművezetők, aminek kiszámíthatatlan hatása lesz a környező országok munkaerőpiacára.