Az elektromos járművek világszerte hódítanak: Amerikában idén januárban csaknem 12 ezer elektromos autót adtak el, ami 59 százalékos növekedés az előző év januárjához képest. Az európai piacon 11 százalékos a növekedés, 30 ezres értékesítéssel, Kínában pedig csak 2016 decemberében 44 874 új elektromos autót adtak el, 27 százalékkal többet, mint az előző év ugyanezen időszakában. Hazánkban a 2015-ös értéknél 42,9 százalékkal több elektromos személygépkocsit helyeztek forgalomba tavaly a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint, ez összesen 9412 autót jelent.
Ami a naperőművek elterjedését illeti, 2015-ben 10,5 gigawattóra mennyiségű napelemmel megtermelt áramot értékesítettek idehaza, ami 54,4 százalékos növekedést jelent a 2014-es adatokhoz képest. Az ugrásszerű növekedést mutatja, hogy míg a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal 2015-ben 65 kötelező átvételi rendszerhez való csatlakozási kérelmet bírált el, tavaly csak decemberben több mint 2000 kérelem érkezett. Azok a termelők, akik a rendszerhez csatlakoznak, az előállított villamos energiát a piaci árnál magasabb, jogszabályban meghatározott átvételi áron értékesíthetik. De miért nem hódítanak gyorsabban ezek a lehetőségek?
Természetesen leginkább a pénz az akadály. Az elektromos autók és a napelemes rendszerek hosszú távon megtérülnek ugyan, de a kezdőtőke mégis elég magas: egy elektromos autó ára csaknem duplája lehet nem elektromos társáénak, míg a napelemes rendszerek felállítása is tőkeigényes. Bár a magyar állam pénzzel támogatja az elektromos autók vásárlóit – a Nemzetgazdasági Minisztérium erre az évre hárommilliárd forintot különített el erre a célra –, ez sem teszi elég vonzóvá ezek megvásárlását.
Szakértők szerint a tartós bérlet lehetne az a megoldás, amely megmozdítja a piacot. Egyrészt a napelemes rendszerek megtérülését a szakemberek ma már nyolc év körül átlagolják. Másrészt míg egy napelemes befektetés 12 százalék körüli hozamot hoz, a bankbetét csak kettőt, így még versenyképesebb lehet a befektetés. A Rentasystem szerint tartós bérlet esetében nem is magas a tőkeigény, a beruházás havi ütemezéssel törleszthető, az áfa visszaigényelhető, és a bérleti jogviszony jellegéből adódóan mindez a hitelkeretünket sem terheli.