Drámai képet festett tegnap a 4. ipari forradalom lehetséges hatásairól Orbán Viktor a Műegyetemen A jövő autói című nemzetközi szakmai konferencián. A miniszterelnök szerint a globális versenyben Európa több területen lemaradóban van. Így például demográfiai szempontból, de a világ össztermékéhez is egyre kevesebbet tesz hozzá, ráadásul befolyási övezete is zsugorodik. Orbán Viktor szerint a digitalizáció lehetőséget ad Európa országainak, hogy ismét teret nyerjenek. Hangsúlyozta: munkahelyek tízezrei szűnhetnek meg, ha Magyarország kimarad az ipar digitális átalakulásának folyamatából.
Bár a konferencia a szervezők meghatározása szerint a jövő autóiról, főként az elektromos meghajtásról és a vezető nélküli járművek fejlesztéséről szólt, Günther Oettinger digitális gazdaságért és társadalomért felelős uniós biztos előadásából kiderült: korántsem pusztán autóipari kérdésekről van szó. A jövő autói ugyanis minden bizonnyal hálózatba kötött eszközök lesznek, azaz, hasonlóan az okostelefonokhoz, csak hálózattal együtt lesznek működőképesek.

Orbán Viktor: Olyan országot szeretnénk, ahol a leggyorsabban jelenik meg a kutatás-fejlesztés és az innovációs tevékenység
Nem elég tehát az, hogy a jövő gépkocsijaiban benne legyenek azok a berendezések, amelyek révén kommunikálhatnak egy távoli központtal, valamint a környezetükkel. Létre kell hozni a teljes Európai Unióban, valamint a balkáni országokban, később Ukrajnában, sőt Oroszországban is egy összefüggő, államhatárok felett létező, minden egyes pontján egyforma adatforgalomra képes vezeték nélküli hálózatot. Ennek az infrastruktúrának a fejlesztése, kiépítése, üzemeltetése jelentős erőfeszítést igényel, de hatalmas üzleti lehetőségeket is rejt. Az ipar digitalizálásának a lehetőségéért nagy a versenyfutás az Egyesült Államok, Európa és Ázsia között, és még nem dőlt el, ki nyeri meg a versenyt – mondta Günther Oettinger.
Orbán Viktor a konferencián bejelentette, járműipari tesztpálya épül Zalaegerszegen, mégpedig olyan, amelyhez hasonló Magyarország 500 kilométeres körzetében nem található. A negyvenmilliárdos beruházással elkészülő pályán egyebek mellett önjáró, tehát vezető nélküli autókat tesztelnek majd kísérleti körülmények között. A miniszterelnök emlékeztetett arra, a kormány 2010 óta dolgozik azon, hogy Magyarországot Közép-Európa járműipari innovációs központjává tegye. – Olyan országot szeretnénk, ahol a leggyorsabban jelenik meg az autógyártás mellett a kutatás-fejlesztés és az innovációs tevékenység – fogalmazott. – Ehhez arra van szükség, hogy a nagy autógyártó cégek fejlesztési kapacitásainak egy részét ide hozzák – fűzte hozzá.
A miniszterelnök felidézte azt is, hogy a kormány az utóbbi években 67 stratégiai megállapodást kötött a Magyarországon dolgozó nagy cégekkel. Ezek közül 23-at járműipari szereplőkkel. Megemlítette azt is, hogy a világ húsz legnagyobb autóipari beszállítójából 15 jelen van nálunk.
Orbán Viktor szerint minden, ami a járműgyártáshoz kapcsolódik Magyarországon, erősödik, bár némi árnyékot vet az utóbbi negyedév GDP-adata. A rosszabb adatban a járműipari termelés növekedési ütemének mérséklődése is szerepet játszott. – Ha a járműipar ismét magára talál, akár újabb fejlesztések révén, akkor az egyúttal a bruttó hazai terméket is növelni fogja – mondta.
A járműgyártás termelési értéke több mint 17 százalékkal nőtt tavaly, az export 16 százalékkal haladta meg a 2014-es szintet. Emelkedett a szektorban foglalkoztatottak száma, 2015 utolsó negyedévében csaknem 150 ezer ember dolgozott a járműgyártásban Magyarországon, ami 13,2 százalékos növekedés. A miniszterelnök szerint figyelemre méltó adat, hogy tavaly először lépte át a félmilliós darabszámot a Magyarországon legyártott gépkocsik száma.