Segítségkérő levelet kapott szerkesztőségünk a napokban, amelynek írója felhívja a figyelmünket: mintegy száz embert bocsátottak el a szentgotthárdi Opel-gyárból. Olvasónk arra a cikkünkre reagált, amelyben megírtuk, hogy a francia–német autóipari összeolvadás jegyében négyszáz embert küldenek el az Opel brit márkája, a Vauxhall ellesmere-i üzemében.
A levélíró, aki jelenleg is a gyárban dolgozik – ezért még a monogramját sem közölhetjük – azt írta, „a jelenséget cinikus módon nem nevezik elbocsátásnak, mert első lépcsőben a kölcsönzött munkaerőtől válnak meg. Ezek az emberek is évek óta a gyárban dolgoztak, felvételkor ugyan hangoztatták, hogy nem kerülnek hátrányba a kölcsönzött státus miatt, de ez a valóságban nem így van. A megrendelések csökkenése miatt januártól további létszámleépítés lesz, de az már érinteni fogja az opeles állományt is.” Lapunk megkereste az Opel Magyarországot az ügyben, de nem kaptunk választ kérdéseinkre.
Az elbocsátások hátterében az állhat, hogy a Peugeot-Citroën autóipari csoport nem kívánja használni az Opel által fejlesztett és gyártott motorokat. A közelmúltban nyilvánosságra került, hogy a francia PSA összes autóját saját motorjaival fogja szállítani, ugyanis a még az amerikai General Motors irányításával kifejlesztett technológiák használatáért licencdíjat kell fizetnie – közölte Gilles Le Borgne, a PSA fejlesztéséért felelős vezetője.
A menedzser szerint minden Opelt Németországban fognak fejleszteni, de nem akarják ugyanazt a munkát kétszer (a francia anyacégnél és a német leányvállalatnál is) elvégezni. Elkezdik a PSA platformjának használatát, igaz, az átállás időbe telik. Ezzel egyidejűleg igyekeznek megszabadulni a GM-nek fizetendő licencdíjaktól, de arról még nem döntöttek, mi lesz az Opel saját motorjaival.
A francia PSA-csoport júliusban vásárolta meg az Opelt, így a szentgotthárdi Opel-gyárat is, ami a térség legnagyobb foglalkoztatója és legnagyobb adófizetője. A gyár 25. születésnapi ünnepségén, márciusban bizakodók voltak a vezetők, bejelentették, hogy hosszú távra terveznek.
A szentgotthárdi gyárban Opel-motorokat gyártanak, idén februárban készült el a kilencmilliomodik. Ha a PSA valóban teljesen átáll a saját motorjai használatára, kérdésessé válhat a gyár jövője, ami katasztrofális hatással lenne a térségre.
Olvasónk szerint a vállalat vezetése tehetetlen. Külön pikantériája a helyzetnek, hogy a szentgotthárdi gyár igazgatója, Grzegorz Buchal lengyel szakember. Ez azért lehet érdekes – vélekedett olvasónk –, mert a PSA úgymond megversenyeztette az Opel-gyárakat a jövőben gyártandó motorokra, és az egyik legfőbb rivális épp a lengyelországi gyár.
Kérdés, hogy mennyire viseli a szívén a szentgotthárdi gyár sorsát egy olyan ember, akinek a korábbi munkahelye és egyben hazája is pályázik a jövőjét jelentő megrendelésre. „A fentiekből az következik (és ezt ki is mondták a vezetőink), ha nem kap új projektet a gyár, akkor 2020 után nem lesz munka” – áll olvasónk levelében.
A hírre reagáló újságcikkekben az Opel hivatalosan nem szólalt meg, de a helyi szakszervezet igyekezett árnyalni a képet. Tóth Csaba, a szentgotthárdi Járműgyártók Szakszervezetének elnöke azt nyilatkozta, a dolgozók létszámát hozzá kell igazítani a termeléshez, az új tulajdonos pedig a kapacitás csökkentése mellett döntött: a tervek szerint az eddig jellemző évi 600-700 ezer motor mellett jövőre már csak körülbelül 450 ezer motort fog gyártani a magyar Opel-gyár. Olvasónk ehhez annyit fűzött hozzá, hogy a szakszervezet vezetői nem hitelesek a munkások szemében.