Még mindig nem született egyezség mintegy 16 ezer munkavállaló esetén a Tesco áruházláncnál a 2019 januárjától esedékes béremelésekről, a folyamatban lévő tárgyalások állásáról a titoktartási nyilatkozatot tett szakszervezetek sem nyilatkoznak. A cég megkeresésünkre annyit közölt: jelenleg is tart a Tesco, a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete és a Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezete közötti tárgyalás a béremeléssel kapcsolatban. Egyetértés van abban, hogy az egyeztetések során a munkavállalók érdekeit és az áruházlánc hosszú távú, sikeres magyarországi működését tartják szem előtt – jelezték, hozzátéve: csak a tárgyalások lezárása után adnak tájékoztatást, részinformációkat a nyilvánossággal nem osztanak meg.
Lapunk úgy értesült, noha több nagy kereskedelmi versenytárs már bejelentette az idei áruházi fizetéseket, ami a munkaerőért folytatott versenyben előnyt jelent, a Tescónál nem véletlen a szokatlanul kései döntés. Az elhúzódó folyamat összefüggésben állhat ugyanis a hétvégén Nagy-Britanniában kiszivárgott információkkal.

A hipermarket-hálózat boltjaival igyekszik alkalmazkodni a vásárlói szokások változásához
Fotó: Bach Máté
A Daily Mail megírta: brit iparági források szerint mivel a menedzsment nincs megelégedve a pénzügyi eredményekkel, radikális átalakításra készülnek az anyaországban, ahol lényegében diszkontosítják a hipermarketeket a kiszolgálópultok megszüntetésével, ami 15 ezer fő leépítésével jár. Az anyavállalat belső köreiből azonban megtudtuk: nem csupán a szigetországban vált kívánatossá a vállalat működésének racionalizálása, hanem csoportszinten is.
Január közepén a Businessinsider.com üzleti hírportál megírta: 32 hipermarketet zárnak be hamarosan a nem jövedelmező lengyelországi piacon, miután a tavalyi nyár vége óta eddig már 14 ottani üzletre került lakat. Noha a Tesco, a londoni tőzsdén közzétett jelentések szerint, az erőteljes lakossági fogyasztásnak köszönhetően tavaly eredményes időszakot mondhatott magáénak, a diszkontok növekvő túlsúlya miatt Magyarországon is akadnak veszteséges áruházak. Ezek további üzemeltetésére több forgatókönyv is szóba jöhet, attól függően, hogy milyen végeredménnyel lát napvilágot a február 28-án záruló üzleti év, illetve hogy csoportszinten és külön az anyavállalatnál ez miként befolyásolja a jövedelmezőséget – jelezte londoni forrásunk.
Úgy tudjuk, a MediaMarkt műszaki üzletlánccal tervezett együttműködés, amelyre a múlt héten bólintott rá a Gazdasági Versenyhivatal, a jövőben azt eredményezi, hogy a Tesco kilenc áruházának csökken a belső eladótere, helyükre a másik lánc által kialakított árusítóhelyek kerülnek. A változtatásokra, a hivatalos indokok szerint, a munkaerőhiány miatt kellett sort keríteni. Ugyanakkor, mivel egyébként is magas a vállalat bérköltsége, forrásaink szerint a néhány éve még 20 ezer magyarországi munkavállalóból mára maradt 16 ezres dolgozói állományt tovább karcsúsítanák hazánkban.
Amennyiben az üzemeltetés nem válik nyereségesebbé, a több mint kétszáz bolt egy részét bérbe vagy eladnák, illetve a nettó eladóteret szűkítenék tovább, ahogy az a vásárlók számára is jól látható módon zajlik 2015 januárja óta, amikor 13 veszteséges hazai üzletet szüntettek meg. Az első drasztikus lépést – amely illeszkedett ahhoz, hogy az anyavállalat a 2015/2016-os pénzügyi évében 405 milliárd forinttal fogta vissza a kiadásait – több hasonló változás követte Magyarországon, például az optikai üzletág, a mobilszolgáltatás megszüntetése, a pékségek és vevőszolgálatok leépítése, az árusítópolcok szűkítése, az üzletrészek bérbeadása más kereskedők számára.
Legutóbb, tavaly decemberben az eddig a Győrben lévő, társadalombiztosítási és bérszámfejtéssel foglalkozó irodaközpont bezárását jelentették be, amelynek utódjaként egy, a fővárosban létrejövő, ám négy ország ügyeit már összevontan ellátó centrum jön létre. A munkájuk ellehetetlenülése miatt 40 győri szellemi foglalkozású dolgozó sztrájkhelyzetet hirdetett több követeléssel, amelyre reagálva a cég a hónap végére adott tárgyalási időpontot a sztrájkbizottságnak – tudtuk meg.
A Tesco lapunk kérdésére adott válaszából nem derül ki egyértelműen, várhatók-e további átalakítások a lánc itteni működésében. Mint írták, folyamatosan arra törekednek, hogy javítsák a vásárlói élményt. A 2018-as évben is számos hipermarketet és kisebb alapterületű áruházat újítottak fel, ezek közül is kiemelkedett a celldömölki üzlet modernizálása. – Ezt a munkát 2019-ben is folytatjuk, hiszen a vásárlói szokások és igények folyamatosan változnak, így a Tesco üzleteinek is az új fogyasztói attitűdök mentén, azokat támogatva, azokhoz alkalmazkodva kell változniuk – közölte a multivállalat.