A vasúti biztosítóberendezések területe olyan kritikus pont, ami a teljes európai piacra kihat – mutatott rá a Siemens és az Alstom egyesülésének mindeddig nem tárgyalt vetületére az egyik informátorunk.
A két nagy gyár ugyanis nemcsak járműveket, hanem irányítási rendszereket is gyárt, míg a többi vasútijármű-gyártónak ezeket tőlük kell megvásárolniuk. Ezzel nehéz helyzetbe hozhatják őket a pályázatokon – mondta el lapunk kérdésére a nemzetközi vasúti járműipari trendeket jól ismerő iparági forrás. Példaként tekintsünk egy olyan nagy és összetett beruházásra, mint amilyen a budapesti 4-es metró.
Mint emlékezetes, a járműveket az Astom, az automata vezérlést a Siemens szállította. Egy jövőbeni hasonló beruházás esetében a Siemens Alstom ajánlatával szemben nehezen indulhat el olyan szállító, amelyik nem tud a járművekhez biztosítóberendezést is kínálni. Mindez lényegesen szűkíti majd a versenyt az unió országaiban.
A kisebb európai járműgyártók – a lengyel Pesa, a cseh Skoda, a svájci Stadler, a spanyol CAF – ezért háttérbe szorulhatnak a kontinens bizonyos piacain, ennek következtében csökkenhetnek járműgyártó kapacitásaik. Ilyen veszély fenyegetheti a hazai alumíniumkocsitest-, forgóváz-, vasútifék-gyártó üzemeket is.
Ugyanakkor a Siemens és az Alstom egyesülésének végrehajtása még csak most kezdődik meg. – Ez nem lesz könnyű és egyszerű folyamat, számos feszültséget, nehézséget hordozhat magában – hívta fel a figyelmet informátorunk. Egy meg egy nem minden esetben lesz kettő.
Ez viszont azt mutatja, hogy nemcsak nehézséget jelent majd a piacon a német–francia egyesülés a többi résztvevő számára, hanem lehetőségeket is. Akárhogy is, ez az összeolvadás olyan mérföldkő, ami után semmi nem lesz olyan, mint azelőtt volt.
Maga az összeolvadás nem történhetett meg a legmagasabb szintű politikai megegyezés nélkül – vélekedtek forrásaink. Szinte biztos, hogy Merkel német kancellár és Macron elnök áldását adta a frigyre, éppen ezért az sem valószínű, hogy bármilyen adminisztratív nehézség, versenyhatósági tiltás megakadályozná Európában. Az unión kívül azonban lehetnek piacok, ahol nem járulnak hozzá az összeolvadáshoz.
A vasút-technológiai fúzió legfontosabb hozadéka, hogy a francia TGV és a német ICE nagy sebességű vasúti rendszerek gyártását egyesíti egyéb vasúti vezérléstechnológiai és pályaépítési üzletágaikkal.
Az összevonás előtt álló üzletágak egyesített értékesítési árbevétele 15,3 milliárd euró, adó előtti eredménye 1,2 milliárd euró. A legfőbb versenytársnak tekintett kínai CRRC 35 milliárd dolláros forgalmával nagyobb, mint a Siemens és az Alstom vasúti üzletága, valamint a kanadai Bombardier vasúti üzletága együttesen.
A korábban csak belföldi kínai beruházásokra összpontosító CRRC már megvetette a lábát a külföldi piacokon is. Tavaly beruházási projekteket nyert el Nagy-Britanniában és a Cseh Köztársaságban, valamint pályázik a Londont a brit nagyvárosokkal összekötő High Speed 2 projekt kivitelezésére is.
A Siemens Alstom a szakértők szerint a világpiacon jól kiegészíti egymást. Az Alstomnak a közel-keleti, afrikai, indiai, közép- és dél-amerikai piacokon vannak erős pozíciói, a Siemensnek pedig Kínában, az Egyesült Államokban és Oroszországban.