Iparági információk szerint még áprilisban kihirdeti a kormány a közösségi személyszállítási piac liberalizálásához kapcsolódó pályázatokat. A lépés elkerülhetetlen, ugyanis a magyar állam uniós kötelezettsége, hogy 2017. január 1-jén nyílt pályázaton nyertes vállalkozások kezdjék meg a távolsági autóbuszos szolgáltatást.
Az idei zsámbéki Busexpo részeként megrendezett szakmai konferencián ismertették Wáberer György miniszterelnöki megbízott, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnökének a piacnyitásra vonatkozó alapelveit.
Ezek szerint az államnak meg kell tartania megrendelői funkciót, s ennek megvalósítására személyszállítási központot kell felállítania. Iparági források szerint ez lényeges eltérés a jelenlegi helyzettől, hiszen ma a Volán-társaságok tulajdonosi és szakmai felügyeletét a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő látja el.
Ám ha magántulajdonú szereplők is megjelennek a piacon, azokkal egy más típusú, megrendelői helyzetben lévő szervezet képes úgy kapcsolatot tartani, hogy érvényesüljenek az egységes közszolgáltatás elvei. Informátorunk az új szervezet szerepkörét a BKV járatait megrendelő BKK-hoz hasonlította.
A magánvállalkozások megjelenését a tervezetben elengedhetetlennek nevezte Wáberer György. A szakértő és az MKFE szerint a magyar tulajdonú magánvállalkozások arányának legalább 25 százaléknak kell lennie.
Bár a pályázatok még nem jelentek meg, úgy tudjuk, hogy az állami tulajdonú ex-Volán-társaságoknál (a Volánbusz kivételével mindegyiket Közlekedési Központnak nevezik a 2015 év eleji regionális átszervezés óta) jelentős átalakulásokat készítettek elő.
A Közlekedési Munkástanácsok Északnyugat-magyarországi Szövetsége szerint megkezdődött a humángazdálkodási és a gazdasági területek kiszervezése az MVM Konto Zrt.-nek. Az érdekvédők szerint még az adatok átadása zajlik, de ennek végső célja a Volán-portfólió központi irányításának az átvétele.
A Volánok piacnyitásának nagy tétje van. Az autóbuszos közszolgáltató társaságok a települések 99 százalékát fedik le, a helyközi utazások 80 százalékát autóbuszok bonyolítják le, és évente közel 400 millió utast szállítanak.
Ebben a közszolgáltatási tevékenységben mintegy 5600 autóbusz vesz részt, és további mintegy ezer busz helyi szolgáltatást nyújt. Wáberer György szerint kiaknázatlan tartalékok rejlenek ebben az ágazatban a hatékonyság, az utazás minősége és a környezetet kímélő működés területein egyaránt.
A miniszterelnöki megbízott arra is felhívta a figyelmet, hogy miközben az árukat 2–4 éves, a legszigorúbb környezetvédelmi normáknak és közlekedésbiztonsági feltételeknek megfelelő kamionok szállítják, a hazai utasokat 14,6 éves átlagéletkorú buszok szolgálják ki. A közösségi személyszállítás megújítása sürgető feladat, és „nyilvánvaló, hogy a legjobb eredményt a piacnyitás, a buszos szolgáltatók versengése az utasokért hozná”.
Dittel Gábor, a Busexpo rendezvényt évek óta szervező NiT Hungary ügyvezető főtitkára a konferencián sürgette, hogy mihamarabb dolgozzák ki a személyszállítási piac 2017. január 1-jével történő liberalizációjának részletes koncepcióját.