Megerősítette a Kormányzati Tájékoztatási Központ azt az értesülést, hogy a kabinet új eljárást rendel el a Budapest–Belgrád vasútvonal magyar szakaszának fejlesztésére, miután az építkezés becsült költsége mintegy tíz százalékkal megemelkedett. A szervezet közölte, a kormány december 12-i ülésén valóban hozott egy ilyen határozatot.
A Soroksár és Kelebia közötti vasútvonal fejlesztésének költsége 2018 májusában 578 milliárd forint volt, a versenyeztetés utáni legjobb ajánlat 693 milliárd forint. Ezt a többletköltséget a kormány nem vállalja, ezért új beszerzési eljárást rendelt el. Ennek következtében az építkezés nem jövőre, hanem várhatóan csak 2020-ban kezdődik el.
A kormány azért fejlesztené a vasútvonalat, hogy a Kínából Európába szánt árukat a Budapestet érintő vasútvonalon szállítsák. A távirati iroda emlékeztetett: Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter júniusban úgy nyilatkozott, hogy a projekt munkahelyteremtési, logisztikai és pénzügyi szempontból is nagy előnyöket jelent Magyarországnak.
A beruházáshoz nyújtandó kínai hitelről még folynak a tárgyalások. Az építkezésről szóló tender dokumentációját harminc cég váltotta ki, közülük két konzorcium nyújtott be érvényes jelentkezést, mindkettő magyar és kínai vállalatokból áll. A szerződéskötést követően legfeljebb két évet tehet ki a tervezési és engedélyeztetési folyamat, a kivitelezésnek pedig két és fél, maximum három évet szabtak meg.
Korábban elhangzott, hogy Kína nagymértékben növelni szeretné az Európába történő konténeres áruszállítást. Ennek a tengeri útvonala Kelet-Kínából a görögországi Pireusz kikötővárosba vezet, Pireuszból pedig vasútvonalon szándékoznak az árut a kontinens belsejébe juttatni. A verseny azért folyik, hogy mely országokon keresztül vezessen a kínai áruszállítási útvonal.
Ha a Budapest–Belgrád gyorsvasúti vonalat megépítik, ez lesz a leggyorsabb szállítási útvonal Görögországból Európa belsejébe. A projekt megvalósítását követően a vasútvonal teljes mértékben megfelel majd az európai uniós követelményeknek, 160 km/h sebességre, 22,5 tonna tengelyterhelésre és 750 m hosszúságú tehervonatok közlekedtetésére lesz alkalmas.