A buszgyártási programra a következő három évben mintegy 35 milliárd forintot kíván fordítani a kormányzat – jelentette be Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter azon a találkozón, amelyen az EvoBus Hungária Kft. és az ITK Holding Zrt. képviselői szándéknyilatkozatot írtak alá, amely alapján új buszokat gyártanak majd a hajdú-bihari megyeszékhelyen. A Daimler tulajdonában álló német EvoBus GmbH magyarországi vezérképviselete alacsony belépésű alvázakat szállít az ITK Holdingnak, amelyekre a magyar cég saját fejlesztésű autóbusz-felépítményt tervez. A prototípus előreláthatólag 2017 tavaszára készül el. A cégcsoport 50 millió eurót (több mint 15 milliárd forintot) fordít saját forrásból a járműfejlesztésre és a gyártási infrastruktúra bővítésére.
Az együttműködés híre némileg meglepetést keltett gyártói körökben, ugyanis az ITK Holding debreceni cége, az Inter Tan-Ker a helyi közlekedési vállalat szolgáltatója, vagyis autóbuszok üzemeltetésével foglalkozik. A cégnek eddig csupán egyetlen próbálkozása volt a gyártással: a Coulomb-bus névre keresztelt elektromos midibusz prototípus hatósági forgalomba helyezéséig jutottak el, magát a járművet azonban nem ők fejlesztették és gyártották, csupán átalakították és befejezték.
A Mercedes-együttműködésben gyártandó debreceni buszokról kevés műszaki információ került nyilvánosságra. Annyi minden bizonnyal állítható, hogy az önjáró alváz – amely tartalmazza a futóművet, a fékeket, a motort és a váltót – szűk keretek közé szorítja a magyar hozzáadott érték lehetőségeit. Forrásaink szerint az legfeljebb 50 százalék lehet, de a ráépítendő karosszéria műszaki megoldásait is alapvetően meghatározza az alváz. Hazánkban jelenleg is több olyan autóbusztípust gyártanak, amely önhordó karosszériát tartalmaz – ilyenek voltak egykor az Ikarus gyártmányai is –, ezeknél a hozzáadott érték aránya eléri a 70-80 százalékot is.
Ilyen technikát használ a Credo buszokat gyártó Kravtex-Kühne-csoport is. A legnagyobb magyar buszgyár új fejlesztésű járműcsaládot jelentett be a napokban, amelynek tagjaival az országszerte közlekedő, elöregedett és kihasználatlan csuklós autóbuszokat lehetne kiváltani. Az új jármű 37 üléses városi változata akár 116 utas szállítására is alkalmas. A 13 méteres, extra kapacitású Credo buszok gyártásának beindítása az első jelentős fejlesztési lépés azóta, hogy a kormány június 10-én véglegesítette a következő évekre szóló nemzeti buszgyártási stratégiát. A cégcsoport 2017 elejéig három új modellel lép piacra. A jelenleg gyártott 12 méteresek után 10 méteres kompakt, és 13 méteres, nyújtott szóló buszokat fog bemutatni. A 13 méteres Credo Econell 13 (elővárosi) és Credo Econell 13 CiTY (városi) buszok kategóriaelső befogadóképességgel rendelkeznek.
Az elektromos járművek, azon belül a magyar fejlesztésű és gyártású Modulo elektromos midibuszok elterjedése szempontjából is fontos fejlemény, hogy magyar fejlesztésű és gyártású elektromosautó-töltőt avattak a napokban. A budapesti Várnegyed mellett ugyanis várhatóan hamarosan több vidéki nagyvárosban is megjelennek majd a kisméretű villanybuszok. Mészáros Csaba, az evopro-csoport elnök-tulajdonosa elmondta, hogy a most átadott villámtöltő egy autót 15-20 perc alatt tölt fel. A fejlesztés magyar összefogás eredménye, tíz magyar kis- és középvállalkozás a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel együtt dolgozott rajta mintegy két évig. Mint mondta, ez újabb bizonyítéka annak, hogy a magyar ipar nemcsak beszállítóként szerepel, hanem a termékfejlesztésben is részt vesz egy kialakulóban lévő új iparágban.