A Nielsen piackutatóval közösen készített országos reprezentatív mintán végrehajtott felmérésük a fogyasztói tudatosság és a kereskedőkkel szembeni bizalom változásait vizsgálja hónapról hónapra. Ezekből a felmérésekből áll össze a Fogyasztóvédelmi Index, ami a vásárlók fogyasztóvédelmi attitűdjeinek negyedéves változásairól ad tájékoztatást. Az index
eredményeit most közölték először.
Az első három hónapban mért emelkedés oka, hogy a felmérések szerint a vásárlók az adventi időben vásárolt termékeket február-március környékén viszik vissza különböző hibák, problémák miatt. Márciusban például a vevők 19 százaléka tett panaszt valamilyen termékre, míg januárban ez az arány csupán 12 százalék volt. A reklamációk között ebben az időszakban is az élelmiszerek álltak az első helyen, valamint a ruházati cikkekkel, ezen belül is főként a cipőkkel kapcsolatos problémákat emelték ki a megkérdezett vásárlók.
A magyarokra jellemző fogyasztói bizalom alakulásáról megjegyezték, a bizalmatlan vásárlók aránya az első negyedévben 51,7 százalék volt, ami mérsékelt növekedést jelent az előző negyedévi 51 százalékhoz képest. A bizalmatlanság és a panaszok száma azért nőtt meg egy időben, mert ilyenkor magasabb az elutasított kifogások száma is, ami azonnal erősíti az üzletek iránti ellenszenvet – vázolták a kutatók. Mindezt azzal magyarázták, hogy a vásárlók jelentős része félrevezetésnek értékeli, ha a kereskedő vagy a szolgáltató hibásan értelmez egy fogyasztóvédelmi szabályt.