Triális, azaz három pilléren nyugvó szakképzési rendszer létrehozását szorgalmazza az építőiparban az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ), amely Javaslat az építőipari szakember-utánpótlás rendszerszintű átgondolására címmel vitaanyagot készített. A lapunk által megismert dokumentum szerint a duális képzés hazai bevezetése rendkívül fontos lépés volt, de a gyakorlati képzés hatékonyságának növelése érdekében elengedhetetlenül fontos lenne az úgynevezett üzemen kívüli vagy üzemek fölötti intézményrendszer kialakítása is. A szakiskolai elméleti oktatás és a cégeknél biztosított valós építőipari környezet mellett ezekben a képzőközpontokban a tanulók megkaphatnák a gyakorlati alapokat és begyakorolhatnának bizonyos munkafolyamatokat.
Az ÉVOSZ németországi, ausztriai és belgiumi tapasztalatok alapján azzal érvel, hogy a tanulóképzésben részt vevő döntően kis- és középvállalkozások tevékenységi körükből adódóan nem tudják az adott szakma teljes spektrumát begyakoroltatni tanulóikkal. A vitaanyag uniós példák nyomán centralizálva, régiónként javasolja kialakítani a központokat. Jelenleg a több mint kilencvenezer építőipari vállalkozásból mindössze 1500 alkalmaz tanulószerződéses fiatalt, de ezek többsége is csak egy-három főt.
– Az oktatási központokban a szakmailag és emberileg is legalkalmasabb oktatók kiválasztásával magas színvonalú gyakorlati képzést lehetne biztosítani. A képzőközpontok felszereltsége, anyag- és eszközigénye is hatékonyabb és költségtakarékosabb gyakorlati oktatást tenne lehetővé, mint ahogyan az a jelenlegi szétaprózott intézményi struktúrában megvalósul. Az így kialakított oktatási központok egyúttal a felnőttképzés bázisintézményeivé is válhatnának – írják a dokumentumban. Kiemelik, hogy e képzőközpontokban a régi szakemberek továbbképzésére, új technológiákkal való megismertetésére is lehetőség nyílna, ami jelenleg az építőiparban nem működik. Az oktatási bázisok az építőipari innováció terepei is lehetnének.
Az ÉVOSZ szerint a szakiskolai, a munkahelyi és az oktatási központban történő oktatást heti blokkokban kellene megvalósítani, szerintük a jelenlegi heti egy-két napos munkahelyi gyakorlat rendszere az építőiparban teljesen hibás megoldás. – A kialakult negatív tendenciák azt eredményezték, hogy az ágazatban szinte minden szakma hiányszakma. A jövőben a nemzetgazdaság számára fontos projektek megvalósítása hiúsulhat meg, ha ezen a helyzeten nem változtatunk – rögzíti a vitaanyag, kiemelve, hogy egyre komolyabb problémát okoz a szakember-utánpótlás biztosítása, ráadásul a tanulók körében rendkívül magas az iskola-, illetve pályaelhagyók aránya.