Újabb 40 kilométernyi vasútvonalat villamosít a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF), miután győztest hirdetett a Mezőzombor–Sátoraljaújhely szakasz villamosításáról, biztosítóberendezésének és vasúti pályájának korszerűsítéséről, valamint a kapcsolódó munkák tárgyában kiírt közbeszerzési pályázaton. A munkát a győri központú Vasútépítők Pályatervező, Kivitelező és Iparvágány-fenntartó Kft. és a budapesti székhelyű Vasútvillamosító Kft. (Vasútvill) konzorciuma végezheti el 23,494 milliárd forintért. A tenderre ugyancsak jelentkezett a Strabag, az SDD Konzorcium és a Swietelsky. A beruházás uniós források bevonásával, IKOP-projektként valósulhat meg.
A pályázat tavaly novemberben jelent meg, június elején pedig a NIF aláírta a megbízási szerződést a győri központú Vasútépítők Pályatervező, Kivitelező és Iparvágány-fenntartó Kft. és a budapesti székhelyű Vasútvillamosító Kft. (Vasútvill) konzorciumával – áll a Közbeszerzési Értesítőben. A vonalszakaszt 2012 óta szakaszosan újította fel saját forrásból a MÁV.
A pályarekonstrukció 2016-ra Mezőzombor és Sárospatak között készült el, Erdőbénye, Szegi és Bodrogolaszi megállók korszerűsítésével egyetemben. A jelen ütem a Sárospatak–Sátoraljaújhely szakasz átépítését, Bodrogkeresztúr, Olaszliszka–Tolcsva, Sárospatak és Sátoraljaújhely állomások korszerűsítését, továbbá a felsővezeték és az áramellátás kiépítését foglalja magában.
A munkálatok során váltókat építenek át, és a jelenlegi biztosítóberendezéseket is átalakítják. Bővítik a szerencsi nagy- és középfeszültségű transzformátor-alállomást. A távközlő rendszert is átalakítják a vonalszakasz négy állomásán és három megállóhelyén, továbbá Mezőzombor állomáson. Bodrogkeresztúron, Olaszliszka–Tolcsván és Sárospatakon peront építenek. A villamosítás során összesen 69,35 kilométernyi vágány felett hoznak létre huszonöt kilovolt ötven hertz rendszerű, váltakozó áramú felsővezeték-hálózatot.
A jelenlegi tervek szerint a villamosítás az állomás-korszerűsítésekkel együtt 2019 nyarára fejeződhet be.
Virágos állomások
Több mint háromszáz vasútállomáson országosan 150 ezer tő virágot ültetett ki a MÁV. A Balaton partjára több mint 16 ezer növény került. A MÁV budapesti termesztőtelepén nevelt balkon- és egynyári növényeket ágyásokban, kőedényekben és függő virágtartókban helyezik el országszerte. A kétszáz fajtából válogatott növények között népszerű egynyáriak és évelők, díszfüvek és fűszernövények is megtalálhatóak. A vasút többhektáros kertészetében előnevelt virágok a gyomláláson és rendszeres öntözésen kívül egyéb gondozást nem igényelnek, viszonylag jól tűrik a száraz levegőt, a tömörödött talajt és a tűző napsütést is.