Ahhoz, hogy a városokban kevesebb szennyező anyag kerüljön a levegőbe, több zéróemissziós járműnek kell közlekednie. Ilyenek például az elektromos autók, amelyek ma még szerény, de egyre növekvő számban suhannak az aszfalton Magyarországon is. Ahhoz, hogy többen kapjanak kedvet ehhez a közlekedési módhoz, nagyobb hatótávolságú és olcsóbb járművek, kiterjedtebb töltő-infrastruktúra és sokkal nagyobb odafigyelés kell az autóstársadalom, az önkormányzatok és a döntéshozók részéről – derült ki azon a beszélgetésen, amelyet a hazai e-autós civil társadalom két kiváló képviselőjével folytattunk.
A járművek hatótávjának fejlesztésén nagy energiákat mozgósítva dolgoznak a járműipar hagyományos és feltörekvő cégei. A Samsung például azt ígéri, hogy a magyarországi, a Pest megyei Gödön épülő gyárában olyan akkucsomagokat készít, amellyel akár 600 kilométerre is eljuthat egy e-autó. Ha nő az autók hatótávja és ezzel a használhatósága, akkor bizonyára nő majd a vásárlási kedv is. Jelenleg a kormányzat által biztosított, legfeljebb autónként 1,5 millió forintos ártámogatási keretet korántsem használják ki a vevők.
A töltő-infrastruktúra gyors bővülésének jelenleg nem is a forráshiány, hanem a szabályozás hiányosságai vetnek gátat. Hiába építene ugyanis egy piaci szereplő elektromosautó-töltőket, a szolgáltatásért nem kérhetne pénzt. Ahhoz ugyanis engedélyre lenne szüksége. Ilyen engedélyt viszont még nem lehet kiváltani, hiszen ehhez nem születtek meg a szükséges jogszabályok. A kormányzat dolgozik ezek megalkotásán, a kormányzati tervek szerint már az idén átjárható lesz elektromos járművekkel az ország, amelyhez 80 kilométerenként létesítenek töltőállomásokat.
Hiába vannak azonban használható elektromos autók, megfelelő sűrűségű töltőhálózat, ha az autóstársadalom és a döntéshozók nem figyelnek jobban oda az elektromos autósok speciális igényeire. Például az autósok nem ismerik fel az utcán a töltőoszlopokat és a hozzájuk tartozó parkolókat – mondta el lapunk kérdésére Marsi Norbert, a Magyar Közlekedéspolitikai Egyesület elnöke. Az egyesület által végzett felmérés szerint ezeket a parkolóhelyeket sokszor hagyományos robbanómotorral felszerelt gépjárművek foglalják el, így akadályozva vagy meghiúsítva az elektromos töltést. Ennek részben az az oka, hogy a töltőállomások nincsenek megfelelően, egyértelműen jelölve. Hiányzik az egységes, figyelemfelkeltő táblás jelölés, illetve a különböző felfestések.
Az egyesület olyan szabályozás kialakítását szorgalmazza, amelynek alapján egységesen jelölnék meg az egész országban az elektromos töltőállomásokat. Marsi Norbert szerint megfelelő lenne az erőteljes zöld felfestés.
Örvendetes, hogy számos önkormányzat ingyenes parkolást biztosít a területén az e-autóknak – mondta Antalóczy Tibor, a Villanyautósok.hu portál kiadója, a legnagyobb civil e-autósközösség egyik vezetője. Ugyanakkor szinte ahány önkormányzat, annyiféle megoldást dolgoztak ki. Van, ahol minden zöld rendszámos leállíthatja az autóját, máshol regisztrációhoz kötött az ingyenes várakozás, míg máshol nem gondoltak a zéróemissziós közlekedőkre.
A villanyautósok szeretnék, ha országosan egységesen szabályoznák ezt a kedvezményt, de amíg ez megvalósul, létrehoznának egy online felületet, ahol összegyűjtenék az egyes települések ide vonatkozó szabályait, hogy az érintettek könnyen, gyorsan tájékozódhassanak a lehetőségekről. Ma még az is megesik, hogy az illetékes önkormányzat parkolási társaságánál sem tudják, hogy mi a helyzet az ingyenes parkolással. Például azért, mert még nem érdeklődött senki felőle.