Augusztus 16-áig hozzávetőlegesen 1,181 millióan utaztak vonattal a Balatonhoz, nyolcvanezerrel többen, mint 2016 júliusában és augusztusában – értesült a Magyar Idők. Ebben a számban nem szerepelnek a díjmentesen utazó 65 év felettiek, a hat év alattiak, a foglalkozásuknál fogva ingyenes utazásra jogosultak vagy a Start-, illetve a Prémiumkártyák tulajdonosai – áll a vasúttársaság kommunikációs igazgatóságának lapunkhoz eljuttatott levelében.
Egy átlagos nyári hétköznapon 15-18 ezren, hétvégi napokon 25 ezren szállnak Balatonra tartó vagy onnan induló vonatra, de például július 8-án, szombaton és augusztus első hetének végén harmincezer fölé emelkedett az üdülőrégió vonatain utazók száma. A tó déli partján kétszer annyian választják a kötött pályás közlekedést, mint az északin, június 17-e és augusztus 17-e között a megújuló Déli Vasútnak hozzávetőlegesen 792 ezer, az északinak 389 ezer utasa volt. A MÁV-Start idén nyáron együttesen 1,4 millió utasra számít, ám ezt befolyásolhatja augusztus második felének időjárása is.
A top tízbe került legforgalmasabb balatoni állomás – nyilvánvalóan a megújult épületeknek és peronoknak köszönhetően – a siófoki, a füredi, a zamárdi, a fonyódi, a lellei, a keszthelyi, a boglári, a földvári, az almádi és tapolcai. Az utasszám-növekedés elsősorban a déli parti pályafelújításoknak, a szolgáltatási színvonal javításának, a menetrendi kínálatnak (a Balaton-expressz kiváltképp népszerű a magyar tengerhez utazók körében) és a pontossági mutatók javulásának tulajdonítható. Az utasok kétharmada Budapestről utazik a balatoni nyaralóhelyekre vagy onnan vissza. A nagy forgalmú Déli pályaudvaron diákok segítik az eligazodást, többek közt az automatáknál történő jegyvásárlást.
A jövő nyárra egyébként hatvan helyett már száz kilométeres sebességgel haladhatnak a vonatok Szántód és Balatonszentgyörgy között, a fővárosból Keszthely két és fél óra alatt lesz elérhető, Kaposvár és Fonyód között (ezen a szakaszon utaznak a Balatonhoz a pécsiek is) a jelenlegi 75-80-ról 55 percre csökken a menetidő. Szemes és Lelle között új második vágány, Szántód és Berény között együttesen 15 kilométer hosszú zajárnyékoló fal épül. Összesen 32 kilométeren rugalmas sínágyazaton roboghatnak a vonatok, több helyütt új szintbeli átkelőhelyeket alakítottak, illetve alakítanak ki, Balatonmáriafürdő pedig egy új megállóhellyel gazdagodik.