A tavalyi 7150 fővel szemben ebben az évben már közel 8200 a Continental hazai cégeinek – hat gyár és egy gumiabroncs-kereskedelmi vállalkozás – az alkalmazotti létszáma, mondta el kérdésünkre Rábai Dániel. A Continental magyarországi országkoordinátora szerint az ipari gumitermékeket, járműalkatrészeket és elektronikákat gyártó cég létszáma hasonló nagyságrendű, mint több magyarországi autógyártóé.
Minden üzem több létszámbővítést is végrehajtott már, de kétségtelen, hogy egyre nagyobb nehézséget okoz a megfelelő képzettségű munkaerő toborzása. Különösen igaz ez a Dunántúlon, ahol sok járműipari cég épített ki gyártókapacitásokat. Rábai Dániel szerint nemcsak a mérnökállások betöltése egyre nehezebb, de a megfelelő szaktudás rendelkezésre állása azért is kiemelt jelentőségű, mert a hazai iparfejlesztésnek mégis ez a kulcsmozzanata. A gyártást viszonylag könnyebb más országokba telepíteni – mint ahogy jelenleg a németországi gyártókapacitásokat telepítik Magyarországra és a többi térségbeli országba –, de a fejlesztés, a felhalmozott K+F képességek hosszú távon garantálják a stabilitást, illetve jelentenek lehetőséget a további beruházásokhoz.
Rábai szerint a hazai mérnökképzéssel az a baj, hogy a friss diplomások száma nem elegendő. Támogatandónak nevezte a duális képzést, jó iránynak, hogy a fiatal mérnökök „életközelben” tapasztalják meg a nemzetközi cégek működését, de a szerény mérnökkínálat ma már a további fejlesztések gátjává vált. A cég ezért különböző platformokon is egyeztetéseket folytat – többek között a kormányzattal is, amellyel stratégiai partnerségi megállapodást kötött korábban –, hogy erősítse a felsőoktatáson belül a mérnökképzést, hogy a jelenleginél lényegesen több műszaki szakember végezzen egy-egy évfolyamon. Ehhez az érintett cégek maguk is hozzájárulnának, részben szakmai támogatással, részben a képzés tematikájának korszerűsítésével. A fejlesztés elengedhetetlen feltétele annak, hogy az országban nagyobb léptékű beruházások történjenek a járműiparban.
Kérdésünkre, hogy az alacsony hazai bérszínvonal – amely a korábbi években, évtizedekben vonzó volt a betelepült cégeknek – dinamikus emelkedésére kell-e számítani, Rábai Dániel azt mondta, a Continental magyarországi cégeinél már ma is kellően attraktív csomagot kínálnak a munkavállalóiknak, amelyben a versenyképes bér mellett szakmai fejlődés és konszernen belüli globális karrierlehetőségek is vannak. Ugyanakkor önmagában a béremelés mint a képzett munkaerő vonzásának az eszköze, csak rövid távon hozhat eredményeket – vélekedett az országkoordinátor. Középtávon már visszaüt, mert ha a versenytársak is megemelik a béreiket, a munkavállalók oda vándorolnak, vagyis emelkedő bérszínvonal mellett sincs megoldva az utánpótlás. A csapatszellem, a közös és egyéni sikereket támogató cégkultúra, a vállalati értékteremtés ezzel szemben a cég sikeres működésének alapja, ami egyben a jövedelemben is megmutatkozik – mondta Rábai Dániel. A Continental főállású magyarországi dolgozói ebben az évben közel kétszázezer forint prémiumot kaptak, miután kiemelkedően jó üzleti évet zárt a konszern.
A német központú cég jelentős erőforrásokat mozgósított, hogy növelje magyarországi beszállítóinak számát. Ez az arány jelenleg 40 százalék, ami, ismerve a nemzetközi autógyártók hazai gyakorlatát, kiemelkedő érték. Igaz, ez tartalmazza a nemzetközi vállalatok magyarországi leányvállalatainak teljesítményét is, de van köztük számos hazai tulajdonú kis- és középvállalat is – tudtuk meg. A magyar beszállítók termékeinek a minőségével elégedettek a Continentalnál, azonban a kkv-k innovációs potenciáljával már kevésbé. A német cég ugyanis örömmel megosztaná a fejlesztési feladatok egy részét a beszállítókkal, azonban a kisebb cégek erre jellemzően nem tudnak vállalkozni. Rábai Dániel szerint ez részben érthető, mert ha az autóipar krémjéhez tartozó Continental is mérnökhiánnyal küzd, nem csoda, ha a magyar vállalkozások sem találnak könnyen fejlesztő szakembert.