Erőteljesen növekedtek az e-matricás útdíjbevételek az év első két hónapjában – mondta el lapunk kérdésére Bartal Tamás, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) igazgatóságának elnöke (képünkön). A decemberi előértékesítési időszakkal együtt március 9-ig összesen közel 3,2 millió 2018-as jogosultságot vásároltak az autósok, ami nagyjából 11 százalékkal haladja meg a tavalyi hasonló értéket. Az éves e-matricából 16, a megyei változatból 12,5 százalékkal fogyott eddig több 2017-hez képest. Ezenkívül jelentősen, 8,3, illetve 7,4 százalékkal nőtt a heti és a havi jogosultságok értékesítése is, ami azért érdekes, mert ezeknél a változatoknál 2017 januárjában még csökkenés volt megfigyelhető 2016-hoz viszonyítva.
Az útdíjbevételek is ennek megfelelően növekedtek, eddig már összesen 70,8 milliárd forint folyt be, ami az éves terv 29,5 százalékát teszi ki – mondta Bartal Tamás. A bevételek úgy oszlanak meg, hogy a 3,5 tonna feletti teherjárművekre érvényes e-útdíjból 44,2, míg az e-matricából 26,6 milliárd forint keletkezett, az éves terv 240,2 milliárd forint. Az értékesítési adatok erőteljes növekedésének hátterében az elnök szerint főként a hazai díjköteles úthálózat forgalmának erősödése áll. Ez újabb jele, illetve hozadéka a növekedésnek, hiszen az ország gazdasági teljesítménye, ezen belül is az ipari termelés erősen, mintegy 80 százalékos arányban együtt mozog az útdíjbevételek alakulásával.
Az e-matricák használatában jelentős változást hozott az új év, hiszen azóta ha valaki érvényes jogosultság nélkül hajt fel gyorsforgalmi útra, akkor 60 perce van, hogy pótolja a mulasztást. Az intézkedés célja, hogy a rendszer ne büntessen, hanem hozzásegítse a felhasználókat a szabályok betartásához. Bartal Tamás szerint az év eleji, kiemelkedően jó értékesítési adatok is azt mutatják, hogy az autósok partnerek ebben.
A trükközéstől a NÚSZ jól kiépített és nagy biztonsággal működő, integrált (e-matrica és e‑útdíj együtt) ellenőrzési rendszere tartja távol a bliccelőket. A díjköteles úthálózaton a NÚSZ 124 fix portállal, 1064 kamerával 301 forgalmi sávot figyel napi 24 órában, emellett 45 mobilkamerás ellenőrző járművet használnak. A társaság az e-matricarendszerben közel 1400 kilométer, az e-útdíj- (Hu-Go-) rendszerben pedig mintegy 6900 kilométer hosszúságú úthálózatot monitoroz folyamatosan. Az ellenőrzések száma 2016-ban csaknem 303 millió volt, 2017-ben pedig 400 millió körül alakult.
A hazai gyorsforgalmi és főúthálózat nagyfelhasználói a teherautók és a kamionok, azaz a 3,5 tonnánál nehezebb haszonjárművek. Az április közepi adatok szerint a Hu-Go-rendszert 91 ezer fuvarozó 338 ezer járműve használja. Mindkét adat növekedést mutat az egy évvel korábbihoz képest, a fuvarozók száma 15 ezerrel, a járműveké 58 ezerrel bővült. A fedélzeti eszközökből, az úgynevezett OBU-kból 37 ezerrel többet, 204 ezret regisztráltak. A felhasználók mintegy fele külföldi.
A Hu-Go-rendszer felépítése és alkalmazott technológiai megoldásai lehetővé teszik, hogy más, állami közúti közlekedéssel kapcsolatos ellenőrzési és egyéb rendszerek épülhessenek rá, illetve modulszerűen kapcsolódhassanak hozzá, mondta az elnök. Ilyen rendszer az ekáer (elektronikus közúti árufuvarozási ellenőrzési rendszer) vagy a tsm (nemzeti tengelysúlymérő rendszer). Szavai szerint jövőben más funkciók és rendszerek kapcsolódására is lehet majd számítani, vagyis a fejlesztések folyamatosak.
A következő hónapok újdonsága, hogy immár élesben is működik a tsm. A mérés célja, hogy kiszűrje a túlsúlyos teherjárműveket, mert azok balesetveszélyesek, az indokoltnál jobban igénybe veszik a közúthálózatot és indokolatlan versenyelőnyre tesznek szert a szabályosan közlekedőkkel szemben. A kormányzat ezért automata mérőrendszer telepítését rendelte el. A mérőszenzorokat az út burkolatába süllyesztették, az így felvett súlyadatokat és a jármű azonosítási paramétereit osztják meg a tsm központi rendszerével.
A mérőhelyeket tavaly augusztusban telepítették az ország 89 mérőhelyén, majd integrálták azokat a NÚSZ ellenőrzési rendszerébe. A tsm alkalmas arra, hogy az áthaladó járművek súlyát megállítás nélkül megmérje, ez alapján eldöntse, hogy az a jogszabályoknak megfelel-e, és ezután riasztást küld a helyszíni hatósági ellenőrzéshez, de a büntetésről szóló határozatot automatikusan is eljuttathatja az üzembentartónak.
A mérőállomások hitelesítése és kalibrálása 2018. február végére mindenhol lezajlott. A mérések alapján, jogsértés megállapítása esetén május 31-ig bírság kiszabása helyett még csak figyelmeztető határozatokat küldenek ki. Lapunk kérdésére, hogy június 1-től élesben bünteti-e a túlsúlyos járműveket a rendszer, Bartal Tamás úgy válaszolt, a jelenleg érvényben lévő jogszabályok szerint igen.
A NÚSZ elnöke emlékeztetett, hogy Magyarország élen jár a legfejlettebb technológiák alkalmazásában mind az útdíjszedésben, mind az árufuvarozás ellenőrzésében, és a tengelysúly mérése is egyedülálló fejlesztés. A magyar technológia fejlettségét mutatja, hogy például Bulgáriának, amely a közeljövőben készül bevezetni az e-útdíj rendszerét, a Világbank szakértői a magyar módszert ajánlották.