Elfogadta a kormány, hogy az eredetileg tervezettnél több uniós forrást fordíthatnak a Győr–Sopron–Ebenfurt Vasút (GYSEV) vasútbeszerzésére, melynek keretében tíz FLIRT motorvonatot vásárolnak a meglévő tíz mellé. A Magyar Közlönyben a közelmúltban megjelent határozat szerint a kormány hozzájárul a GYSEV motorvonat-beszerzés című kiemelt projekt támogatásának növeléséhez és a projekt támogatási szerződésének módosításához. A nemzeti fejlesztési miniszter felelőssége, hogy a módosítást még augusztus végéig elvégezzék. Az IKOP keretében 100 százalékos uniós támogatással bonyolítják le a beszerzést összesen 21,7 milliárd forintból. Az eredeti ár 18,5 milliárd volt, a többlet 3,2 milliárd.
Az ár növekedése abból adódott – értesült piaci forrásokból lapunk –, hogy a megrendelő előírta, az új FLIRT-flotta fedélzeti berendezéseinek kommunikálniuk kell tudniuk a korábbi szériával. Ezt azért kellett előírni, mert a GYSEV meglévő flottáját FLIRT 1-es motorvonatok adják – jelenleg a hazai FLIRT-ök mindegyike az első generációt képviseli –, az új beszerzés azonban FLIRT 3-asokra vonatkozik. A Stadler nem értékesíthet több FLIRT 1-est, ugyanis az uniós vasúti normaelőírások (Technical Specification of Interoperability, TSI) megváltoztak, és jelenleg csak a továbbfejlesztett FLIRT 3 teljesíti a követelményeket. A svájci gyártónak a fedélzeti berendezések szállítójától külön meg kellett rendelnie a kétféle széria berendezéseinek együttműködését, ennek felárát vette tudomásul a kormányzat.

Az áttervezett orr-rész nagyobb védelmet ad a vezetőnek
A GYSEV korábban négy FLIRT villamos motorvonatot vásárolt, melynek első szerelvényei 2013 decemberében álltak forgalomba. Azóta ezek a járművek már több mint 300 000 kilométert futottak a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd-vonalon. A modernizációban újabb mérföldkövet jelentett a svájci Stadler Bussnang AG-vel kötött szállítási szerződés 2013 tavaszán, melynek köszönhetően a vasúttársaság további hat motorvonattal bővíthette eszközparkját. Az újabb tíz motorvonatra idén májusban írt ki közbeszerzési eljárást a GYSEV. A befutó ezúttal is a Stadler FLIRT lett, a beszerzés lebonyolításához a fent említett okok miatt a kormány döntésére várni kellett.
A FLIRT 3-asokon a Stadler egy sor technikai fejlesztést hajtott végre. A legfeltűnőbb változás az áttervezett orr-rész, amely ragasztott deformációs elemekből áll, hogy a vezetőt megvédje ütközés esetén. Az erre vonatkozó uniós szabványok pontosan meghatározzák azt az erőhatást, amelynek ellen kell tudni állni a kabinnak. A forgóváz is változott: a kerék átmérője megnőtt, a tengelytáv csökkent.