Ha az utazni vágyó okostelefonjának keresőjébe beírja a felkeresni kívánt város nevét, a találatok elején jó eséllyel valamelyik telekocsis portál ajánlata látható majd: a Budapest–Szeged viszonylatban például míg az intercity 2 óra 24 perc alatt teszi meg a távot, és a teljes árú jegy 3700 forint, addig a BlaBlaCar alig több mint másfél óra alatt lent van, az ára pedig 2000-2500 forint.

Az éjjel-nappal online korosztályok kedvenc utazási módja az autómegosztás (képünk illusztráció)
Hasonló a helyzet Győr, Pécs, Kecskemét, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza esetében is: a telekocsi gyorsabb és olcsóbb. Az állami szolgáltatás mellett szólhat, hogy egész évre érvényes menetrend szerint közlekedik, azaz biztosak lehetünk benne, hogy ha mindenképpen utaznunk kell, akkor lesz mivel. Azonban az említett megyeszékhelyek esetén a telekocsik is sűrűn járnak. A hazánkban legnagyobbnak számító Oszkar.com oldalán egy tetszőleges napon egy irányba reggeltől estig mintegy tucatnyi ajánlatból lehet választani.
A vonat mellett szól, hogy kiszámítható környezetben és feltételekkel zajlik az utazás, míg egy „autóstoppos” kifoghat megbízhatatlan járművet, kellemetlen sofőrt. A telekocsis oldalak azonban korrekt minőségbiztosítással dolgoznak, a problémás sofőröket és a problémás utasokat is kiselejtezik az utólagos értékelések rendszerével. A telekocsirendszert eredetileg azoknak találták ki, akik egyedül utaznának egy hosszabb úton, de szívesen megosztják a szabad üléseket benzinköltség-hozzájárulás fejében.
Az online kommunikáció pedig pofonegyszerűvé teszi, hogy egymásra találjon a szabad ülés és az utazni vágyó, fizetőképes utas. Csakhogy a rendszer annyira jól használható, hogy mára kisebbségben vannak az „amatőr” sofőrök.
A forgalmas viszonylatokon telekocsi címszó alatt menetrend- és hivatásszerű személyszállítás zajlik. Ha a kínálatot végigpörgetjük egy-egy portálon, láthatjuk, hogy sok járműben 6-8 szabad helyet hirdetnek. Márpedig ügyintéző családapák ritkán járnak 9 személyes kisbusszal. Ezek a telekocsik bizony egész nap oda-vissza ingáznak a főváros és valamelyik megyeszékhely között, igyekeznek minél több fizető utast felvenni, ezért ha kell, közbenső megállókat is beiktatnak, de akár lerobbant autó utasait is felveszik a sztrádán. Ráadásul mindezt számla- és adómentesen, hiszen az utasok elvben csupán hozzájárulást fizetnek az üzemanyagköltségekhez.
A telekocsik által lebonyolított utasforgalom mértékét megbecsülni sem tudjuk, de a MÁV-Start érintett IC-járatain érezhető az elszívó hatás. Az állami vasúttársaság a 2015-ös utasszám-visszaesés egyik okaként az egyetemisták utazási szokásainak a megváltozását említette, és ezzel hozta összefüggésbe az egyetemi városok utasforgalmának a visszaesését.
Pedig a telekocsirendszernek nem csak előnyei vannak. Az a tény, hogy a sofőr nem ad számlát, kizárja a felhasználók közül mindazokat, akiknek a cégük megtéríti az útiköltséget. A menetdíj csak akkor annyira vonzó, ha a MÁV-Start teljes árú jegyeit vesszük alapul, márpedig a statisztikák szerint a túlnyomó többség igénybe vesz valamilyen kedvezményt. És azt is meg kell említeni, hogy telekocsival korántsem lehet eljutni mindenhová az országban: a fővárosi agglomeráció csak akkor jöhet szóba, ha útba esik valamelyik távolabbi úti cél felé. A nagyvárosoktól távoli, autópályával el nem érhető településekre pedig hiába is próbálnánk, nem vagy csak nagyon esetlegesen fogunk fuvart találni.
Fontos tudni, hogy telekocsival külföldre is utazhatunk, ekkor azonban a versenyben feltűnnek az expresszbuszjáratok, és ezekkel szemben már korántsem biztos, hogy versenyképes a fuvarmegosztók ajánlata. A hazai viszonyokban is akkor várható majd jelentős átalakulás, ha a közúti személyszállítási piac liberalizációja megtörténik. Akkor a versenyben megjelennek a belföldi expresszbusztársaságok, amelyek a fapados légitársaságokhoz hasonló árképzéssel, online értékesítéssel, komfortos járművekkel minden bizonnyal jelentős részesedést hasítanak majd ki a piacból. Ez pedig alighanem véget vet majd a kisbuszos telekocsibiznisznek is.
Újraindul a Győr és Pozsony közti járat
Csaknem tízéves szünet után, december tizedikén újraindul a rendszeres vasúti személyszállítás a Pozsony Ligetfalu–Rajka–Győr vonalon – közölte a szlovák közlekedésügyi tárca. Mindkét irányba együttvéve tíz vonat jár majd naponta, többségük a reggeli és a délutáni csúcsforgalom idején. A járatokat a magyar–osztrák GySEV üzemelteti majd. Ezek a Pozsony Ligetfalu–Hegyeshalom szakaszon személyvonatként fognak közlekedni. A vonatok egy része Hegyeshalomtól Győrig, illetve vissza gyorsított járatként közlekedik. Ezeknek az érkezési időpontjait úgy időzítették, hogy az utasok számára lehetővé tegyék a közvetlen csatlakozást a Budapest irányába közlekedő, illetve az onnét érkező gyorsvonatokra és InterCity-járatokra. A vasúti személyszállítás újraindítására a Magyarország és Szlovákia között elkezdett közös infrastrukturális fejlesztések keretében kerül sor. Ezek gerincét három új fő közlekedési tengely – az új komáromi Duna híd, a Rajkát Győrrel összekötő autópálya, illetve a Miskolc–Kassa autópálya – létrehozása alkotja.