Az M0-s déli szakasza Magyarország legnagyobb igénybevételnek kitett gyorsforgalmi útja, a nyári csúcsidőszakban átlagosan mintegy 75–100 ezer jármű halad át rajta naponta. Ezen gyorsforgalmi út három Duna-hidat és számos csomópontot tartalmazó, alig több mint 10 kilométeres darabjának felújítására készül a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. A néhány napja közzétett felhívás a fővárost elkerülő gyorsforgalmi út déli szektorának renoválásával kapcsolatos tervezési és kivitelezési munkákat célozza az M6-os autópálya és az 51-es számú főút közötti részen. A kivitelezőnek a meglévő autóút aszfaltburkolatú bal pályáján kell nagy szilárdságú, kétrétegű, mosott felületű, 26 centiméter vastag betonburkolatot építenie. A három sávon, valamint leállósávon a burkolat felülete mintegy 150 ezer négyzetméter, tartalmaz még három külön szintű csomópontot, egy pihenőhelyet, tíz felüljárót és két aluljárót.
A szakasz magában foglalja a Deák Ferenc (Hárosi) Duna-híd, valamint két másik híd felújítását. Az érintett útrészen mindenhol kicserélik a szalagkorlátokat, és ahol szükséges, a kandelábereket is. A Hárosi híd mederhídjának felszerkezetét – közvetlenül az utat tartó gerendákat – nem cserélik ki. Emellett 130 ezer négyzetméter zajfal telepítésével fejlesztik a szakasz zajvédelmét, csökkentve ezáltal a XXII. kerület, a Hárosi híd és környéke, Dunaharaszti és Szigetszentmiklós zajszintjét. A szerződéskötéstől 2019 júniusig terjedő időszakban kizárólag előkészítési, illetve a zajárnyékoló fal megépítésére irányuló munkák végezhetők. A kivitelezési munkák 2019 júliusa után kezdődhetnek meg. A kivitelezési munkák áráról, illetve a befejezés várható időpontjáról a pályázati kiírás nem közöl adatokat.
Az M0-s déli szektorának fejlesztése, valamint a körgyűrű továbbépítése az északi és a nyugati szektorban az elmúlt évek legnagyobb horderejű budapesti közúti beruházása. A déli szakasz fejlesztése több ütemben zajlik. Tavaly már átadták a forgalomnak az M7–M1-es közötti 2,7 km hosszú szakasz rekonstrukcióját. Itt a meglévő 2×2 sávos autóút forgalmának folyamatos fenntartása mellett, a bal pálya kiépítésével 2×3 sávot és egy leállósávot alakítottak ki, a bal pálya befejezését követően pedig a régi, elhasználódott jobb pályát is újraaszfaltozták.
Támogatják a helyi utak javítását
A külterületi helyi közutak fejlesztéséhez, önkormányzati utak kezeléséhez, állapotjavításához, karbantartásához szükséges erő- és munkagépek beszerzésére mintegy 18,4 milliárd forint áll rendelkezésre. A felhívásra vidéki térségben működő települési önkormányzatok, illetve önkormányzati társulások nyújthatják be támogatási kérelmüket. A pályázat keretében maximálisan elnyerhető támogatás külterületi helyi közutak fejlesztése esetében 100 millió forint. Az önkormányzati utak karbantartására beszerezhető gépeknél az egyéni pályázók maximum 10 millió forint, konzorciumi pályázók pedig 20 millió forint vissza nem térítendő támogatásban részesülhetnek. Az érintettek januárban nyújthatják be támogatási kérelmeiket. A most megjelent felhívással a Vidékfejlesztési program keretében összesen 42 pályázat jelent meg. A rendelkezésre álló mintegy 1300 milliárd forintos keretből a Miniszterelnökség eddig mintegy 985 milliárd forintot hirdetett meg.