Csaknem 400 milliárd forint forrás áll a Magyar Közút Nonprofit Zrt. rendelkezésére az országos közúthálózat üzemeltetési és karbantartási feladatainak ellátására az évtized végéig – közölte lapunk kérdésére Nemes-Nagy Tibor. A Magyar Közút vezérigazgatója elmondta: felújítási munkákat a Komplex útfelújítási program keretében 2016-ban hazai forrásból mintegy 69 milliárd forint értékben végeztetnek hazánk közútjain. Az idei felújítási programban szereplő 172 beruházásból 71 már befejeződött, 9 esetében folyamatban van az átadás, 101 helyszínen pedig jelenleg is folynak a kivitelezési munkák.
A készültségi szint 73 beruházás esetében meghaladja a 80 százalékot. A programban országszerte összesen 444 kilométer főúti és 119 kilométer mellékúti szakasz újul meg még ebben az évben. Ezzel több térség elérhetősége javul, csökkennek az utazási idők, emelkedik a közúti és az autóbuszos közösségi közlekedés szolgáltatási színvonala. A legtöbb projektet Borsod-Abaúj-Zemplén megyében adták át eddig, ahol a 3-as, 27-es, 37-es és 381-es utak összesen tizenöt megújult szakaszát már birtokba vehették az autósok. Nógrádban tíz, Komárom-Esztergom megyében öt útszakasz készült el.
A kivitelezéssel párhuzamosan folyamatosan készítik elő a jövő évi útfelújítási munkákat, amelyekre bruttó 100 milliárd forint összegű felújítási projektlistát állítottak össze – mondta a vezérigazgató. A feltételes közbeszerzési eljárás dokumentációját összeállították, az előzetes ellenőrzés folyamatban van, a tényleges forrást a kormány biztosítja. Az összeállított projektlistában országosan három szakaszon, mintegy 50 kilométernyi gyorsforgalmi út, 200 kilométer főút és 600 kilométer mellékút szerepel. A hazai forráson kívül folyamatban van 50 milliárd forint uniós forrásra a támogatási szerződés megkötése. Ebből mintegy 500 kilométernyi mellékút felújítására nyílik lehetőség 2017-ben.
A Komplex útfelújítási programban jövőre az egész ország területét, azaz mind a 19 megyét érintik a rekonstrukciók. Ezen belül Szabolcs-Szatmár-Bereg és Borsod-Abaúj-Zemplén megyében csaknem 100-100 kilométernyi út újulhat meg. A program összeállítását a Magyar Közút Nonprofit Zrt. végzi, a projektlistába kerülő útszakaszok kiválasztása szakmai szempontok szerint történik. Ezek közé tartozik, hogy a társaság minden évben állapotfelmérést végez a közúthálózat egy részén. Ez az állapotfelvétel vizuálisan és műszeres mérésekkel történik. A mért értékeket kiértékelik és a Közúti Adatbankban tárolják – ismertette Nemes-Nagy Tibor.
A projektszakaszok kiválasztásakor figyelembe veszik a baleseti statisztikákat is.
Azok a szakaszok, amelyek az állapotuk miatt balesetveszélyesek, bekerülnek a felújításra kijelölt útszakaszok közé. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. munkatársai vizsgálják emellett a bejelentett kátyúkárokat is, amelyeket a leromlott útburkolat okoz az úthasználat során a gépjárművekben. Azok az útszakaszok, amelyeken gyakran fordulnak elő ilyen esetek, illetve súlyosabb kátyúkárok jelentkeznek, előnyt élveznek a projektlisták összeállítása során – magyarázta Nemes-Nagy Tibor. Emellett megvizsgálják és értékelik a lakosság vagy a települési önkormányzatok panaszait, észrevételeit a közutak állapotával kapcsolatosan. Azok az útszakaszok, amelyek felújításával kapcsolatban társadalmi igény fogalmazódik meg, szintén bekerülnek a projektlistába.
Az országos munkaerőhiánnyal kapcsolatban a Magyar Közútnak is van tapasztalata – mondta Nemes-Nagy Tibor. A cégnél hatezer alkalmazott mellett háromezer közfoglalkoztatott dolgozik. A társaságnál több mint száz állományi állás betöltetlen, de a közfoglalkoztatott létszám feltöltése sem könnyű, főleg ha a nyári szezonális munkák felpörögnek. A közútkezelő igyekszik előremenekülni a munkaerőhiány megoldása érdekében – fogalmazott a vezérigazgató, majd ismertette, hogy a fejlesztési tárcával karöltve szerződést kötöttek a műszaki egyetemmel a következő közutas mérnökgeneráció képzése érdekében.
Ennek eredményeképpen már szerződéskötés előtt állnak csaknem tíz hallgatóval, akik vállalják, hogy a diploma megszerzése után öt éven át a Magyar Közút állományában dolgoznak. A kékgallérosok utánpótlására is gondolnak, jövőre útügyi szakmunkásképzés indul. Emellett életpályaprogramot kínálnak a közutasoknak, hogy lássák, milyen jövő vár rájuk a cégnél. A vezérigazgató elmondta: új kezdeményezésként kiválasztottak száz kulcsembert a dolgozók közül, aki jelentős hatást gyakorolnak környezetükre és kollégáikra: ők pénzjutalmat kaptak, és megbecsülés övezi őket.