Nagy léptékű buszvásárlásra készül a kormány – derült ki a 47. autóbusz-szakértői tanácskozáson. A rendezvényen elhangzottak szerint három év alatt összesen 1869 új buszt szerezne be az állam a közlekedési központok és a Volánbusz számára. A Magyar Buszgyártók Szövetsége (Mabusz) és a Gépipari Tudományos Egyesület által rendezett fórumon a Nemzeti Autóbusz-beszerzési Bizottság tagja, a fejlesztési tárca tisztségviselője ismertette részletesen a kormányzat terveit a Volánok járműállományának fejlesztéséről.
A járművek a regionális közlekedési központok és a Volánbusz Zrt. által tulajdonolt Volán Buszpark Kft. flottakezelő cég tulajdonába kerülnének, így biztosítva a közlekedési központok közötti egységes elosztást. Az új beszerzési rendszer kialakítása óta egyébként 150 új és kétszáz, 6–9 éves használt, légkondicionált, komfortos autóbusz áll szolgálatba 2016 második felétől az elővárosi és regionális járatokon. Ennek kapcsán felidézhető, hogy Seszták Miklós fejlesztési miniszter a napokban a Magyar Időknek azt nyilatkozta: az idén júniusban létrejött autóbusz-beszerzési bizottság feladata a vásárlások iparpolitikai céloknak megfelelő előkészítése.
Jövőre megkezdődik a nagyobb arányú újautóbusz-beszerzés – mondta lapunknak a tanácskozást szervező Mabusz elnöke. Vince-Pap Sándor ismertetése szerint jövőre 725, 2018-ban 555, 2019-ben pedig 589 járművet vesznek, a hat közlekedési központ, valamint a Volánbusz három év alatt szervezetenként 200-300 új járműhöz jut. Emellett a buszos társaságok százas nagyságrendben vesznek fiatal használt buszokat is. A tulajdonos állam így készíti fel cégeit a 2019 végén esedékes piacnyitásra. A frissítésre szükség is van, hiszen a Volán-vállalatok buszainak 62,2 százaléka idősebb tíz, 35 százaléka pedig 15 évesnél.
A kormányzati szándék és a hazai ipar érdeke is az, hogy a beszerzendő járművek minél nagyobb része kerüljön ki a hazai gyártók üzemeiből. Lepsényi István, a nemzetgazdasági tárca gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkára, aki ugyancsak előadója volt a tanácskozásnak, korábban azt mondta: arra ösztönzi a kormány az állami Volánokat, hogy magyar buszokat vásároljanak, hiszen ez amellett, hogy erősödnek a hazai vállalatok, több gyakorlati haszonnal is bír. Egyebek mellett egyszerűbb pótalkatrészt beszerezni, gördülékenyebb a szerviz, mint külföldi buszok esetén. Mint mondta, mindennek az a feltétele, hogy a magyar buszok versenyképesek legyenek. Hozzátette, hogy például a Kravtex járművei évek óta jól működnek, megbízhatóak.
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a Kravtex–Kühne-csoport kibővített mosonmagyaróvári üzemének átadásán idén nyáron ígéretet tett a nemzeti buszgyártás felkarolására. Közölte, hogy a kormány véglegesítette a buszgyártási stratégiát, amely a következő három évben mintegy 30-35 milliárd forintos hazai támogatást igényel, és amely alapján jelentős termelési és munkaerő-bővülés várható az ágazatban. A kormány hat nagy, buszgyártással foglalkozó cégre épít, és el szeretné érni, hogy mindenhol létrejöjjön az a kapacitás, amely biztosítja a sorozatgyártás lehetőségét.
Megemlíthető, hogy városközi szóló és városi csuklós autóbuszokat jelenleg két cég képes előállítani: az említett Kravtex–Kühne, valamint az Evopro tulajdonában lévő Ikarus Egyedi Kft. A közlekedési központoknak – az egykori Volán-társaságoknak – többnyire városközi, elővárosi szóló járművekre van szükségük, de kisebb mennyiségben csuklós járműveket is használnak városi, elővárosi forgalomban. A Mabusz elnöke szerint a cégek jelenleg évente 250-300 busz legyártásához szükséges technológiával rendelkeznek, de ha hosszú távú és kiszámítható piaci igény tapasztalható, akkor ennek a duplájára tudják fejleszteni a teljesítményüket.