Összesen száz új autóbuszt szerez be a Volánbusz, a közbeszerzési felhívás az EU honlapján jelent meg. Ebből húsz szóló, országos feladatra alkalmas autóbusz, 65 elővárosi csuklós, és 15 szóló, regionális feladatra alkalmas járművet szeretne lízingelni a társaság. Az összesen mintegy ezres járműparkot üzemeltető buszos cég az új járművek beszerzésével javítja szolgáltatási színvonalát, és egyben felkészül a jövő év január 1-jén esedékes piacnyitásra.
Közben közeledik április harmadika, az időpont, amikor az előzetes információk szerint a kormányzat meghirdeti az autóbuszos személyszállítási közszolgáltatások pályázatait. Bár addig már két hónap sincs hátra, a piaci szereplőknek, beleértve a jelenleg a szolgáltatást végző Volán-utód társaságokat, nagyon kevés információjuk van arról, mit is tartalmaznak majd ezek. A közelmúltban jelentette be a NiT Hungary és a Volán Egyesülés, hogy együttműködik többek között az információk cseréjében. Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára lapunk kérdésére elmondta, hogy jelenleg nincs sok megosztható ismeretük. Kérdésünkre, hogy a Volán-utód társaságok által ellátott piacon hogyan kaphat szerepet a magántőke és azon belül a kis- és középvállalkozások, Dittel azt mondta, véleménye szerint a jelenlegi négy vállalkozónál sokkal többnek kell szerepet kapni. Elismerte, hogy ez nagyban függ a kiírástól. Ha ugyanis egyben hirdetik meg majd egy-egy közlekedési központ piacát, az a jelenlegi buszos cégeknek kedvez, de ha kisebb járatcsoportokat képeznek, akkor a magyar kkv-k is részt tudnak majd venni az eljárásokban.
Komoly problémájuk az autóbuszos társaságoknak, hogy elöregedett a járműállományuk. Az átlagos életkor meghaladja a 14 évet, miközben a közszolgáltatási pályázat feltételei között nem észszerű tízévesnél idősebb flotta megkövetelése. Ennek az ellentmondásnak a feloldására ezer-ezerötszáz új jármű beszerzése lett volna a megoldás. A Volánoknál – értesüléseink szerint – már nem is várnak erre. Ennek azonban komoly következményei lehetnek: ha úgy írják ki a pályázatot, hogy azon szigorúan megszabják a járműállomány életkorának felső plafonját, akkor az állami társaságok többségét kizárják a versenyből. Amennyiben biztosítanak bizonyos – többéves – türelmi időt, amíg a pályázó teljesítheti a követelményeket, akkor a Volánok is versenyben maradnak.