Bírsággal sújtják Németországban a gépjárművezetőt és az őt alkalmazó céget, ha a rendes heti, 45 órás pihenőidőt nem kereskedelmi szálláshelyen tölti. A rendelkezés most lépett életbe, megszegői bírságra számíthatnak – mondta lapunk kérdésére Somogyi Gábor. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára kijelentette: a hazai érdekképviselet tiltakozik az intézkedés ellen, az MKFE javaslatára a Nemzetközi Közúti Fuvarozási Unió felszólította a német kormányt a rendelkezés végrehajtásának két hónappal történő elhalasztására. Az MKFE emellett a magyar kormány és Magyarország németországi nagykövetségének segítségét is kérte.
A német hatóságok kész helyzet elé állították a kelet-európai fuvarozókat, nemcsak a több szempontból is betarthatatlan rendelkezés bevezetése miatt, hanem mert a hatályának első napja egy helyi ünnepnap miatt éppen munkaszüneti napra esett. Ha be kívánják tartani a szabályt, sofőrök tízezreinek – az érintett kör összesen 200 ezer gépkocsi és gépkocsivezető – kell szállodai szoba után néznie, ami nyilvánvalóan megoldhatatlan feladat – mondta Somogyi Gábor.
Mindez rávilágít arra, hogy a szociális gondoskodás ürügyén bevezetett intézkedés célja valójában a versenytársak kiszorítása a piacról. Ennek eszköze, hogy olyan többletköltségeket okoznak, amelyek rontják a magyar fuvarozók piaci helyzetét, így vállalkozások százait, munkahelyek ezreit szüntethetik meg.
A főtitkár kifejtette: ha lenne is lehetőség a rendelkezés betartására, a szállás- és parkolási költségek önmagukban három-öt százalékos fuvardíj-növekedést okoznak a vállalkozásoknál.
A szállás- és parkolási kiadások miatt éves szinten nagyságrendileg 21-37 milliárd forint többletköltség keletkezik a magyar fuvarozóvállalkozásoknál. Ez hozzáadódik a már korábban bevezetett nyugati minimálbér-előírások 15-30 százalékos díjemelést indokló hatásához. A két tényező együttesen jelentős piacvesztéshez vezethet.
Somogyi Gábor arra is rámutatott, hogy a német autópályák mellett nem épültek sem őrzött, biztonságos kamionparkolók, sem a sofőrök szállását biztosító létesítmények. A legnagyobb nemzetközi fuvarozói érdekképviselet adatbázisa Németországban 352 kamionparkolót tart nyilván, ezek közül 82-ben van szálláslehetőség, 41 őrzött és csak 13 olyan, amelyben mind a szállás, mind minimális szintű őrzés biztosított. Ez a szükségletek töredékének kielégítésére sem elég. A gépjárművezető azért sem hagyhatja el a járművet, mert az abban szállított milliós értékek őrzés nélkül könnyen a dézsmálók zsákmányává válnak. Márpedig a fuvarozó felelős a jármű rakományáért.
A főtitkár szerint minden jel arra mutat, hogy infrastruktúra csak a bírságolásra áll rendelkezésre. Mindez teljesen ellentmond az áruk és szolgáltatások szabad áramlásával kapcsolatos uniós alapértéknek. Egyébként a visegrádi négyek fuvarozói érdekképviseletei által aláírt Budapesti deklaráció is követeli az intézkedések moratóriumát.
Somogyi Gábor reményét fejezte ki, hogy a német illetékesek meghallják az európai ellátási lánc működtetése szempontjából meghatározó fuvarozási kapacitásokkal rendelkező országok tiltakozását. Ha ugyanis leállna a 200 ezer kelet-európai kamion, megállnának a gyárak egész Európában.