Az építési-kivitelezési szerződés aláírása előtt fontos tisztázni, hogy mennyi lesz a vételár. Ez kézenfekvőnek hangzik, de nagymértékben függ a műszaki tartalomtól, és előfordulhat, hogy a kivitelezés végére akár több millió forinttal emelkedik a vételár, mert valaki például más minőségű burkolóanyagot, szanitereket, konyhai felszerelést szeretne. Ezért is alapvető a műszaki tartalom rögzítése, ahogy az is, hogy mikorra készül el az ingatlan, milyen ütemezésben kell a vételárat megfizetni, mikor lesz használatbavételi engedély, ha pedig társasházról van szó, mikor kerül sor annak alapítására – hívta fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ).
Az elmúlt időszakban több elhúzódó építkezésen tapasztalhatták a vásárlók, hogy az – akár évekkel ezelőtt – aláírt megállapodás ellenére az eladó különböző okokra hivatkozva fel akarja bontani a szerződést. A FEOSZ szerint ennek hátterében a legtöbb esetben az áll, hogy emelkedtek az ingatlanárak, az eladó pedig drágábban is tudná értékesíteni a lakást, ezért próbál megszabadulni a korábbi vevőtől.
A FEOSZ műszaki ellenőr megbízását javasolja, aki a vevő érdekében nyomon követi az építkezést. Az elkészült ingatlan átvételekor ragaszkodni kell átadás-átvételi jegyzőkönyv felvételéhez. Ekkor kell átadni a vevőnek a különböző használati-kezelési útmutatókat és a jótállási jegyet. A jogszabály pontos felsorolást ad, hogy mely részekre hány év jótállás vonatkozik, ez három, öt vagy tíz év lehet – a határidők elmulasztása jogvesztéssel jár.
A későbbi problémák elkerülése érdekében a FEOSZ azt javasolja, hogy a vásárlók szerződéskötés előtt nézzék meg a települési rendezési tervet, és a szerződésben mindenképpen kössenek ki szankciót, kötbért az építkezés elhúzódása esetére. Mindenképpen érdemes a szerződés aláírása előtt a kivitelezőkkel is találkozni, megnézni referenciáikat. Folyamatosan érdemes figyelni az építési naplót, hiszen abból nyomon követhető az építkezés aktuális helyzete.
A változtatásokat nem elég az építésvezetővel megbeszélni, azt mindig írásban is közölni kell. Ha pedig hitelfelvételről is szó van, akkor a banktól célszerű előzetesen írásos információt kérni arról is, hogy mi történik akkor, ha csúszik az építkezés, változnak a feltételek.