A Stadler nyerte el a MÁV-Start Zrt. tulajdonában lévő Desiro motorkocsik forgóvázainak javítására kiírt közbeszerzési pályázatot – derül ki a közbeszerzési értesítőből. A pályázat szerint kétféle, összesen 39 darab forgóvázon kell 219 alap-, illetve opciós javítást elvégezni. A szerződés keretösszege nettó 400 millió forint, azzal a megkötéssel, hogy az ajánlatkérő vasúttársaság a szerződéses keretösszeg 50 százalékára vállal lehívási kötelezettséget.
Mint köztudott, a Desiro motorvonatok dízelhajtásúak, jelenleg elsősorban az esztergomi vonalon teljesítenek szolgálatot. De már nem sokáig: a 2-es vonal villamosítása és biztosítóberendezésének cseréje végeztével a teljes szakaszon villamos hajtású FLIRT motorvonatok veszik át a személyszállítást.
A pályázat érdekessége, hogy azon indult a Desiro motorvonatok gyártója, a Siemens Zrt. is, azonban érvénytelen ajánlatot tett. Nem ez az első alkalom, hogy a svájci gyártó magyar leányvállalata egy vetélytárs vasúti járműgyártó termékének a javítását végezheti. Mint emlékezetes, a Stadler Magyarország a FLIRT motorvonatok 30 éves karbantartása mellé 2011-ben megnyerte a konkurens Bombardier Talentjeinek hétéves karbantartására vonatkozó felhívást is.
Az előzményekhez tartozik, hogy az osztrák államvasút (ÖBB) 2006-ban sorozatos műszaki problémák miatt nem vette át a neki szállított első tíz Talent járművet, amelyeket a MÁV-Start olcsón vásárolhatott meg. A szerelvények azóta is fékproblémákkal küzdenek, egy időben le is állították a teljes hazai flottát. A járművek rendelkezésre állása a Stadler színre lépésekor körülbelül 40 százalékos volt, mára 70-90 százalékos rendelkezésre állást produkálnak a Talentek is.
A Stadler 2013-ban hozta létre a forgóvázjavító üzemét, amely szervezetileg a pusztaszabolcsi karbantartó üzemhez tartozik, de földrajzilag a szolnoki üzemben kapott helyet. Két év múlva, 2015-ben egymilliárd forintos beruházással gyártásra is alkalmassá tették az üzemet, amelynek teljesítménye évről évre emelkedett, és jövőre további bővülésre készülnek – mondta el lapunk kérdésére Dunai Zoltán országigazgató.
A részleg eddig évente 250-260 forgóvázzal dolgozott, ebből 70-80 gyártás mellett 170-180 nagyjavítást végeztek. Jövőre már 450 nagyjavítást és gyártást végeznek majd el, ezért bővíteni kell az üzemet is. Emiatt a forgóvázgyártó részleg kikerül a szolnoki ipari park területéről – ahol az alumínium kocsitest gyártása folyik –, és az egykori szolnoki cukorgyár területén 15 ezer négyzetméteres üzemet hoznak létre. A felszabaduló üzemi területet az alumínium kocsitest gyártása során raktárnak használják majd – mondta el az országigazgató.