A héten érkezett meg az első külföldi megrendelő, aki megkezdte a teszteléseket a Zalaegerszegen több mint negyvenmilliárd forintos beruházással épülő Zala Zone járműipari pálya eddig elkészült elemein – közölte tegnap a létesítmény miniszteri biztosa. Vigh László elmondta: a cég a több mint kétezer méteres kezelhetőségi – más néven handling – pályát, illetve a háromszáz méter átmérőjű dinamikus körpályát vette igénybe autótesztjei alkalmával.
E pályaelemek építése még nem fejeződött be teljesen, de már a következő hetekre is kapott megrendeléseket az üzemeltetést végző Autóipari Próbapálya Zala Kft. (APZ). Vigh László részletezte: az úgynevezett kezelhetőségi pálya 2032 méter hosszú, többszörösen ívelt szakaszból áll, 12 méter széles, amelyet 20 méter széles kavicságy vesz körbe, ahol az esetleg kisodródó járművek lefékeződnek. A kanyarokat 120 kilométeres sebességgel vehetik be az autók.
Hamar Zoltán, az APZ műszaki vezetője a távirati iroda tudósítása szerint arról beszélt, hogy a héten három járművel érkezett első megrendelőjük elégedetten nyilatkozott a pályáról, a következő időszakra pedig tíz járműipari cég jelezte igényét. A többségében német és osztrák társaságok nevét nem közölhetik, így csak annyit árulhatott el róluk, hogy autógyárakról, illetve olyan beszállítókról van szó, amelyek komplett járműegységeket állítanak össze.

A fejlesztés még nincs kész, de egyes részei használhatók
Fotó: MTI/Varga György
A Zala Zone már használatba vett szakaszain elsősorban a futóművet, a fékrendszert és a kormányszerkezetet tudják vizsgálni a megrendelők, az egyenes szakaszon akár 200 kilométeres sebességre is gyorsulhatnak. Hamar Zoltán hozzátette: a jövő héten érkező tesztpartnerük tíz jármű próbáját végzi majd Zalaegerszegen.
György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium gazdaságstratégiáért és -szabályozásért felelős államtitkára egy konferencián a minap nagyon jelentős fejlesztésnek nevezte a tesztpályát, amellyel szerinte megelőztük a térségbeli konkurenciát.
A tárcavezető úgy vélte, hogy a beruházás határidőben és a tervezett költségkeretben készül el. Hozzátette: ez a fejlesztés nemcsak Európához kapcsol minket, miután nagy a délkelet-ázsiai érdeklődés is a tesztpálya iránt.
A kormány 2016 májusában döntött a Zala Zone megvalósításáról, azzal a céllal, hogy hozzájáruljon a hazai járműipari kutatás-fejlesztés erősítéséhez. Ez a beruházás a többi között azért egyedülálló, mert a pályán önvezető járművek tesztelésére is lehetőség nyílik.
A magyar gazdaságfejlesztési stratégiának fontos eleme, hogy hazánkban minél több vállalkozás érezze otthon magát, vonzó legyen a környezet a külföldi cégek előtt is. A zalaegerszegi pálya is ennek elősegítése érdekében várja a vállalkozásokat.