Budapest taxiszolgáltatása akár össze is omolhat az év elején, miután a fővárosi önkormányzat rendeletének értelmében januártól csak az elektromos, a hibrid, az Euro 5-ös vagy Euro 6-os motorral felszerelt járművek kaphatnak engedélyt. A Budapest Taxi lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a ma utasokat szállító kocsik 25-28 százaléka nem felel meg az előírásnak. Jelenleg 5244 jármű rendelkezik taxiállomás-használati megállapodással, ezek közül jövőre 1164 biztosan kiesik a Budapest Közút Zrt. Közlekedési igazgatóságnak adatai szerint. – A döntés több mint ezer sofőr munkáját veszi el: a kollégák jelentős része biztosan nem tudja előteremteni a pénzt új jármű beszerzésére, mert nem hitelképes – állítja a Budapest Taxi, hozzátéve: amellett, hogy a taxisok elveszítenék munkájukat, tovább nőne az illegális fuvarozók, a hiénák aránya.
– A fővárosi önkormányzat szabályozása 2003 óta ismert, a taxisok nagy többsége ehhez alkalmazkodott, és minden bizonnyal a többiek is fiatalabbra cserélik a gépkocsikat az év végéig – mondta lapunk kérdésére Metál Zoltán. Az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint túlzóak a taxisofőrök tömeges munkanélküliségéről vagy a budapesti taxiszolgáltatás összeomlásáról szóló félelmek. Metál Zoltán szerint a taxigépkocsikat egyébként is gyakrabban kell cserélni, mint a családi kocsikat, mert előbbiek évente 40-70 ezer kilométert mennek.
Eközben napi szintű ellenőrzéssel szűri ki a szabályszegő taxisokat a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban működő közlekedési hatóság nyári fővárosi akciója. A fokozott ellenőrzés a teljes idegenforgalmi főszezonban, augusztus végéig folytatódik. Egyszerre több ellenőri egység dolgozik elsősorban a ferihegyi repülőtér és a főpályaudvarok környékén, valamint a belváros más, turisták körében népszerű pontjain. Az első tapasztalatok alapján a szakhatóság munkatársai a taxishiénákkal szembeni hatékonyabb fellépés érdekében egyeztetést kezdeményeztek a Repülőtéri Rendőr Igazgatósággal.
Az ellenőrök ezután nagyobb számban hajthatnak végre próbavásárlásokat. A fokozott ellenőrzések kiemelt célja, hogy kiszűrjék azokat a taxisokat, akik nem rendelkeznek engedéllyel. Utóbbiak nemcsak az utasokat csapják be, hanem a Budapestre érkező turisták megkárosítása révén az ország hírnevének is ártanak. A hatóság szakemberei jogsértés megállapítása esetén a helyszíni bírságolástól a taxiengedély visszavonásáig és a rendszám levételéig számos szankcióval élhetnek.