Üdülési jog (time share) eladásáról szóló ajánlatával megtévesztette a fogyasztókat a Light in the Barter LLC. magyarországi fióktelepe (LIB Magyarország), amiért 8,9 millió forint bírságot kapott a vállalkozás – közölte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).
Nem az első cég a LIB Magyarország, amely azt próbálja kihasználni, hogy sokan szabadulnának a korábban évtizedekre megvásárolt, folyamatos anyagi terhet jelentő üdülési joguktól.
A versenyhatóság megállapítása szerint ez a társaság félrevezető módon azt ígérte a fogyasztóknak telefonon és szóban, hogy meglévő üdülési jogaikat megvásárolja tőlük, a vásárlás ellenértékeként kapható LIB-pontokat pedig a fogyasztók egy erre a célra kialakított rendszerben költhetik el.
A GVH szerint a vállalkozás 2015 áprilisától tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, mert, mint kiderült, az értékesítők valódi szándéka az volt, hogy beléptessék a fogyasztókat az említett pontkártyarendszerbe, és beszedjék az ezzel összefüggő rendszerhasználati díjat. A LIB Magyarország több szempont figyelembevételével határozta meg a rendszerhasználati díjat, amely a fogyasztóknak százezer és egymillió forint közötti fizetési kötelezettséget jelentett, miközben üdülési joguk átvétele a befizetések ellenére sem valósult meg.
A versenyhivatal súlyosbító körülményként értékelte többek között, hogy a vállalkozás teljes kereskedelmi gyakorlata valótlan, jogsértő tájékoztatásokon alapult hosszú időn keresztül, ráadásul sérülékeny, jellemzően idős fogyasztókat célzott meg.

Nehéz megszabadulni az előre megvásárolt nyaralástól
A GVH az elmúlt években több eljárást indított üdülési jogok továbbértékesítésével kapcsolatos üzleti gyakorlatokat vizsgálva. Január végén a fogyasztók megtévesztése miatt két eljárásban 16,4 millió forint bírságot szabtak ki több, üdülési jogot értékesítő társaságra, és megtiltották számukra a jogsértő magatartás folytatását. Az egyik döntés a HuPont Kft.-t és társait (a Dial Tone Kft.-t, a Well4U Kft.-t és az Electronic Exchange and Earnings LLC-t), a másik a Bindsystem Hungary Kft.-t és a Solarpolar-Energetika 2020 Kft.-t érinti.
A hatóság mindkét döntésében megállapította, hogy a vállalkozások valótlanul sugallták az általuk megkeresett, üdülési joggal már rendelkező fogyasztóknak, hogy meglévő jogukat továbbértékesítik. Ezekben az esetekben egy magas összegű belépési díjat kértek a rászedett fogyasztóktól, akik ezzel ugyancsak egy pontgyűjtő programba kerültek.
Az ígéretek szerint a pontokkal különböző termékeket és szolgáltatásokat lehetett volna vásárolni megadott internetes felületeken. A beváltás azonban az esetek túlnyomó többségében nem valósulhatott meg a termékek és szolgáltatások hiánya vagy azok magas ára miatt, illetve azért, mert a fogyasztóknak további költségeik keletkeztek.
Emellett az érintettek az üdülési joguktól sem tudtak megszabadulni.