A mikro- és kisvállalatok többsége ma már leginkább online intézi banki ügyeit, mintegy 40 százalékuk azonban (inkább vagy kizárólag) továbbra is személyesen keresi fel a bankfiókot – derül ki a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. kutatásából. A mikrovállalatok 80, a kisvállalatoknak pedig 97 százaléka használ valamilyen online banki rendszert céges számlájához kapcsolódóan. A csak online rendszert használók ugyanakkor jelentős kisebbségben vannak: a mikrocégek megközelítőleg ötöde, a kisvállalatoknak pedig 15 százaléka tartozik ebbe a csoportba.
A mikrovállalatok tulajdonosai saját lakossági számlájukkal kapcsolatban 68, míg a kisvállalatoknál 84 százalékos arányban törnek lándzsát az online banki rendszerek mellett. Az előbbi kategória háromnegyede, utóbbinak pedig több mint kétharmada rendszeresen él ezzel a megoldási lehetőséggel. Búza Éva, a Garantiqa vezérigazgatója kiemelte, a felmérésből is jól érzékelhető, hogy a hazai kkv-szektorban egyre inkább terjed az online bankolás és az online ügyintézés. Ugyanakkor van még tér a fejlődésre, hiszen a legkisebb cégek csekélyebb mértékben élnek a pénzügyi szereplők által kínált digitális innovációk előnyeivel.
A legkisebb cégek közül minden negyedik csak személyesen vagy telefonon intézi vállalati banki ügyeit, a kisvállalatoknak pedig 15 százaléka sorolta magát ebbe a körbe. A tulajdonosok elsősorban a szerződésekkel kapcsolatos ügyeket intézik személyesen, de a hiteligénylés és a befektetések kezelését is inkább a bankfiókokban bonyolítják. A kisvállalatoknál elenyésző az átutalások és a csoportos beszedési megbízások nem online kezelése, minden ötödik mikrocég azonban még mindig így jár el ebben az esetben is. A termékekről és a különféle lehetőségekről is csupán a megkérdezettek nagyjából fele szerez általában online információt – írta összefoglaló tájékoztatójában a Garantiqa.
Az online banki rendszerek használatát mellőző kis cégek tulajdonosai leginkább azért kerülik ezt az ügyintézési módot, mert úgy vélik, nincs szükségük rá. A mikrovállalkozásoknál az ismerethiány, illetve a biztonsági kérdések, a középvállalatoknál pedig a biztonságon túl a bizalomhiány is szerepet játszik. A legkisebb cégek esetében továbbra is gyakori, hogy az „offline” eszközöket szívesebben használják a tulajdonosok. A megkérdezett cégek mintegy harmada havonta keresi fel a számláját vezető hitelintézetet. A heti gyakoriság a mikrocégek megközelítőleg ötödére, míg a kisvállalatok több mint harmadára jellemző.
A cég vezérigazgatója a tájékoztatóban kiemelte: az utóbbi években a Garantiqa kiemelt figyelmet fordított az innovációra és a digitális fejlesztésekre. Így érdemben sikerült csökkenteni az átfutási időket és az adminisztrációs terheket egy-egy kkv-hitelhez kapcsolódó kezességvállaláskor. Uniós pályázati forrást a mikrovállalatok 12 százaléka és a kisvállalkozások 39 százaléka nyert el eddigi működése során. A mikrocégek 27 százaléka legfeljebb egymillió forintot kapott, 37 százalékuk pedig 20 millió forint feletti összeghez jutott. A kisvállalatok 29 százaléka 1 és 10 millió forint, közel harmaduk pedig 20 millió forint feletti elnyert pályázati forrásról számolt be.
Magyarországon minden hetedik kis- és középvállalkozói hitelhez kapcsolódik a Garantiqa kezességvállalása, amely készfizetői kezességet jelent azokra az esetekre, amikor a kedvezményezettnek valamilyen okból kifolyólag törlesztési gondjai adódnának. A garanciacég portfóliója 2016 végére több mint 21 százalékkal bővült.