A lakosság csaknem fele gondolkozott már el azon, hogy saját vállalkozást indítson, azonban csak minden negyedik személynek van konkrét vállalkozási terve – derül ki a Budapest Bank szerdai, lapunkhoz eljuttatott közleményéből.
A pénzintézet reprezentatív felmérése szerint a lakosságnak nagyon magas a vállalkozási kedve, kategorikusan csak a megkérdezettek ötöde zárkózott el attól, hogy céget alapítson, a vállalkozás előkészítését pedig a megkérdezettek csupán hat százaléka indította el. Kiugróan magas az arány a 18–24 éves korosztályban, akiknek a 68 százaléka nyitott arra, hogy vállalkozást alapítson.
A megkérdezettek elsöprő része az önállóságot hozta fel a cégalapítás melletti érvként. A megkérdezettek 83 százaléka olyan munkavégzési lehetőségnek tartja, ahol a maga ura lehet, és amely lehetőséget biztosít arra, hogy megvalósítsák ötleteiket, és a saját hasznukra dolgozhassanak.
A motivációs tényezők közül második helyen a rugalmas munkaidő áll, harmadik helyen pedig az alkalmazotti státusznál magasabb megkereshető bér.
A megkérdezettek többsége a kevésbé beruházásigényes vállalkozásba vágna bele, mivel sokan kevés tőkével rendelkeznek.

A street food a legdivatosabb üzletek közé tartozik
A válaszadók 80 százaléka ezért a vendéglátásban vagy a szolgáltatói szektorban nyitna. A tervek kevésbé átgondolt voltára utal az, hogy mindössze a vállalkozó szelleműek 49 százaléka végezne piackutatást a vállalkozása elindítása előtt. A fiatalok ezen a téren is kitűnnek: az átlagosnál is magasabb arányban érzik szükségesnek, hogy a cégüknek legyen weblapja, ügyfélszolgálata, és hogy a vállalkozás elindítása előtt a piacot is felmérjék.
Érdekes, hogy a megkérdezettek – főleg a fiatalok – legnagyobb része, 83 százaléka a tényleges cégalapítás előtt tanácsadóhoz fordulna. Szintén magas azoknak az aránya, akik képzésen is részt vennének a siker érdekében.
A többség a saját cég alapítása során nem akar teljesen új területre lépni, kétharmaduk a korábbi munkatapasztalataihoz, tanulmányaihoz kapcsolódó területen tevékenykedne. Különösen igaz ez a legfiatalabbakra, hiszen háromnegyedük a jól ismert, megszokott terepen mozogna. A felmérés további érdekessége, hogy majdnem minden második vállalkozójelölt egyedül vágna bele egy üzlet beindításába, és befektetőkre sem tartana igényt.