Az autógyártóknak és az IT-biztonsággal foglalkozó vállalatoknak egyre intenzívebben kell majd foglalkozniuk a gépjárművek informatikai rendszereinek biztonságával, az ilyen szolgáltatások piaca akár néhány éven belül dollármilliárdokkal lesz mérhető – közölték a Hunguard szakértői. Az előrejelzések szerint 2018-ra az Európában értékesített új gépjárművek közel 90 százaléka valamilyen módon csatlakozni fog a világhálóhoz.
Az úgynevezett connected cars – azaz internetes eléréssel rendelkező járművek – aránya jelenleg 5-7 százalék körüli, de folyamatosan nőnek az olyan gyártói és felhasználói igények, amelyek megkövetelik az autók állandó internetkapcsolatát. Ez hatalmas piacot nyithat a független IT-biztonsági megoldásokat fejlesztő és a biztonsági rendszereket auditáló vállalkozásoknak, hiszen a szakmai előrejelzések szerint 2018-ra az újonnan értékesített gépjárművek közel 90 százaléka valamilyen interfészen keresztül csatlakozni fog a világhálóhoz.
– Az informatikai megoldások egyre nagyobb szerepet kapnak az autók működésében. Ma még viszonylag kevesen gondolnak arra, hogy az új autók többségének szinte valamennyi funkcióját és rendszerét központi számítógép vezérli – mondta Lengyel Csaba, a Hunguard Kft. szakmai igazgatója, aki szerint ennek a számítógépnek és a rajta futó programoknak a meghibásodása vagy feltörése az autó működésképtelenségét eredményezheti, rosszabb esetben akár balesetekhez is vezethet. Itt minden hiba, vagy támadás közvetlenül emberéleteket is veszélyeztethet.
Egyre inkább elterjednek a vezetéstámogató rendszerek, amelyek aktívan képesek beavatkozni egy jármű irányításába, mint például a menetstabilizátor vagy a sávelhagyást figyelő megoldások, és ezek lassan képesek önvezetővé tenni a gépjárműveket. Habár az autógyártók eddig is igyekeztek odafigyelni ezeknek a rendszereknek a biztonságára, tavaly akadt olyan márka, amelynek IT-biztonsági kockázatok miatt közel 1,4 millió gépjárművet kellett visszahívnia a biztonsági rések lezárására. – Ahol van internetkapcsolat, ott mindig akadhatnak sérülékeny végpontok – hangsúlyozta Lengyel Csaba. Ismert, hogy ma már a gépjárműlopások és -feltörések jelentős része is elektronikus módon történik.
Ráadásul milliós befektetést sem igényel egy olyan eszköz beszerzése, amellyel feltörhetővé válnak a járművek és egyéb internetes eléréssel bíró eszközök. Jellemzően már 100 dollár alatt be lehet szerezni azokat a berendezéseket és programokat, amelyekkel akár egy mobiltelefon segítségével is bárki teljesen irányítása alá vonhat egy személyautót. Általános tapasztalat, hogy a hackerek az IT-biztonság területén sokkal képzettebbek és felkészültebbek, mint a fejlesztők maguk. Ennek oka, hogy a fejlesztőkkel ellentétben ők kizárólagosan a biztonsági megoldásokra és azok esetleges hiányosságaira koncentrálnak. A védekező oldal emiatt sokszor kerülhet lépéshátrányba a támadó oldallal szemben.