A karácsonyt követő időszakban rengeteg ajándékról derülhet ki, hogy felesleges. Ruházati termékek esetében a méretezés lehet a fő gond, de az is gyakran előfordul, hogy több helyről is ugyanazt a játékot kapja ajándékba a gyerek. Más esetben egyszerűen csak nem sikerül elnyerni a megajándékozott tetszését a választott portékával.
A CP Contact fogyasztóvédelmi tanácsadó cég összefoglalójából egyebek mellett kiderül, milyen esetekben köteles visszavenni az árut a kereskedő. Eszerint amennyiben hagyományos üzletben vásárolunk, a kereskedő csak a hibás tartós fogyasztási cikket köteles jogszabály szerint három napon belül cserélni. Három napon túl a termék javíttatására van mód a garanciális feltételeknek megfelelően.
A fentiek ellenére az üzletek zöme mégis visszaveszi a sértetlen terméket. – A felmérésünk azt mutatja, hogy az üzletek nagy része a vásárlók bizalmának elnyerése érdekében nem csupán azt vállalja, hogy visszaveszi a termékeket, hanem a csere vagy a levásárlás lehetősége mellett a vételárat is visszaadja – állítja Siklósi Máté, a CP Contact ügyvezető partnere, aki azonban felhívja a figyelmet arra, hogy ez boltról boltra eltérő határidőkkel és feltételekkel zajlik.
Ugyanakkor azt is fontos tudni, hogy ha katalógus- vagy webáruházban, esetleg árubemutatón vásárolunk, 14 napig tudunk elállni a vásárlástól, és ezekben az esetekben a vételár is visszajár.
A tanácsadó cég december eleji felméréséből – amely a különböző kereskedelmi szegmensekben működő 51 nagyobb üzletlánc gyakorlatát összegzi – az derül ki, hogy a leggyakoribb határidő a 30 nap (41 százalékban), de három naptól két évig minden verzió előfordul.
Újdonságnak számít, hogy karácsony alkalmából az üzletek 41 százaléka ajánl fel valamilyen időszakos könnyítést a hibátlan termékek visszavételére. Sokan az eleve rövidebb visszavételi határidejüket kitolják január első-második hetéig, másutt ezt a lehetőséget az üzletvezető jogkörévé teszik.
A felmérésből az is kiderül, hogy ha a csere vagy levásárlás lehetőségével nem élne a vásárló, a vizsgált üzletláncok 71 százalékában van lehetőség a pénzvisszatérítést választani. Ez az arány határozott növekedést jelent a tavaly mért 60 százalékhoz képest. A pénzvisszafizetési lehetőség szektoronként jelentősen eltér: míg a vizsgált hiper- és szupermarketek, a ruházati, a műszaki, a sport- és a játékboltok mindegyike biztosít erre lehetőséget, addig a könyv- és fehérneműboltok szinte teljesen elzárkóznak tőle; ugyanígy tesz a drogériák, a bútor- és barkácsboltok, illetve a cipőboltok egy része is.
Ha valakinek van hűségkártyája, jó tudni, hogy a cserére vagy levásárlásra kétszer vagy akár tízszer annyi idő is a rendelkezésére állhat.
Fontos, hogy a vásárláskor kapott nyugtát mindig őrizzük meg, visszavitel előtt ne használjuk, sőt lehetőség szerint ki se bontsuk a feleslegessé vált terméket. Ügyeljünk az egyes kereskedők honlapján található visszafogadási ajánlatban rögzített határidők betartására: ha módunkban áll, célszerű a visszavételt lehetőség szerint már a két ünnep között kezdeményezni.