Alig több mint két év múlva lejárnak a helyközi autóbusz-közlekedés közszolgáltatási szerződései, s az állami tulajdonú Volánok versenytársakat kaphatnak. Eközben a hazai autóbusz-állomány jelentős korszerűsítésre szorul: a flotta mintegy 18 ezer járműből áll, ebből 63 százalék 11 évnél, 25 százalék hat évnél idősebb (2015-ös adatok), miközben az új közszolgáltatási szerződésekben meg kell szabni a járművek átlagéletkorát, ami nem lehet tíz évnél több. Mint emlékezetes, a kormányzat 2016-ban 2020-ra halasztotta a közúti személyszállítási közszolgáltatási piac liberalizálásának határidejét.
Az elmúlt napokban ülést tartott a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének személyszállítási tanácsa – tudtuk meg Árvay Tivadar megbízott főtitkártól –, ahol éppen a közelgő piacnyitás kapcsán fogalmazták meg a vállalkozások az elvárásaikat. Elsősorban azt szeretnék, ha a kormányzat bevonná az érdekképviseleteket az előkészítésbe, ugyanis nincs információjuk a piacnyitás pályázati feltételeinek alakulásáról.
Korábban született egy kormányzati ígéret, amely szerint a hazai cégek 20-30 százalékos piaci részesedést szerezhetnek, akár alvállalkozóként is, azonban ennek csak akkor van létjogosultsága – mondta Árvay Tivadar –, ha a kkv-nak hasonló vagy közel hasonló feltételeket szabnak, mint a fővállalkozó közlekedési központoknak (korábban-Volán társaságoknak).
Magyarországon a különböző közlekedési módok között mind a mai napig meghatározó az autóbuszos személyszállítás. Az Eurostat 2014-es adatai alapján a személyautót követően (amelynek részaránya Magyarországon 67,5 százalék, az EU 28-ban 83,4 százalék) a teljes belföldi személyszállítást tekintve ez a közlekedési mód szerepel a második helyen, részaránya hazánkban ugyanis 22,6, míg az EU 28 tagállama esetében ugyanez 9,1 százalék. Hazánkban a szállított utasok száma alapján az autóbuszos közlekedés 2015-ben a helyi személyszállítás 52, a helyközi személyszállításnak pedig 77 százalékát adta (KSH, 2016).
Az autóbuszok dominanciáját mutatja az is, hogy a 3155 településből 3145 kapcsolódik a helyközi autóbuszos közlekedési hálózathoz, illetve 97 településen van helyi buszjárat (KSH, 2016). 2015-ben a helyközi személyszállítás 74 százaléka belföldön zajlott, melynek több mint felét az autóbuszos személyszállítás adta (KSH, 2016), teljesítménye 11,5 milliárd utaskilométer volt. A belföldi helyközi autóbuszos közösségi közlekedést 2020. december 31-ig a korábbi Volán-társaságokból alakult hét regionális közlekedési központ biztosítja.