Változatlanul élénk a lakossági fogyasztás dinamikája a két ünnep között, főként az élelmiszer-alapanyagokat, italokat kínáló áruházláncoknál, ahol már a szilveszter jegyében folynak a bevásárlások. Az egész évben tapasztalt ütemes bővüléshez hasonlóan azonban a tartós fogyasztási cikkek piaca is élénk maradt karácsony után is: sokan szereznek be ezekben a napokban a karácsonyra kapott pénzből iparcikkeket, ajándéktárgyakat, nagyobb értékű műszaki eszközöket. Nincsenek kevesen azok sem, akik az ajándékok cseréje miatt keresik fel az árusítóhelyeket.
A szemfülesebb fogyasztók már előre felkészültek a mostani időszakra, hiszen karácsony után jellemzően megkezdődik a különféle használati eszközök, szezonális árucikkek készleten maradt darabjainak kiárusítása, ilyenkor kedvezményes áron lehet hozzájutni a drágább termékekhez is. Az internetes áruházak sem tétlenkednek az év végén: miután az ünnepi eladások java már lezajlott, több webüzlet később beváltható kuponokat, akciós csomagokat, illetve ugyancsak leértékelt szezonális termékeket kínál a vásárlóknak, fenntartva a már november óta rendkívüli mértékben gyarapodó eladási forgalmat az e-kereskedelemben.
Decemberben összesen 1200 milliárd forint körül alakul a bolti értékesítés, ami azt jelenti, hogy az év utolsó hónapjában a lakosság nagyjából 10 százalékkal hagyott több pénzt az üzletek pénztáraiban tavaly decemberhez képest – mondta a Magyar Időknek az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára.
Vámos György rámutatott: a növekedés volumenben, vagyis az eladott áruk mennyiségét tekintve 6-7 százalék között alakul ebben a hónapban, míg értékben – folyó áron számolva – elérhetjük a 10 százalékos bővülést is, ami nagyon jelentős fejlődést mutat úgy a piac, mint a családok jövedelmi helyzete szempontjából.
A főtitkár kifejtette: eddig az első tíz hónap értékesítési adatait ismertette a statisztikai hivatal, azonban a szövetségnek valamennyi kereskedelmi cég azt jelezte, nagyon jelentős eladásokat bonyolítanak az év végi szezonban, az ünnepi forgalom felülmúlja az előzetes várakozásokat is.
– Rekordot ér el idén a kiskereskedelem, egész évben csúcson volt a lakossági fogyasztás. Becslésünk szerint idén meghaladja a hat százalékot a kiskereskedelem növekedési üteme, ekkora volumenbővülésre korábban nem volt példa. A családok jövedelmi helyzetének erőteljes javulását jól tükrözi, hogy folyó áron számolva a vásárlók 2018-ban összességében körülbelül nyolc százalékkal költöttek többet napi fogyasztási és tartós cikkekre, vagyis a volumennövekedést éppúgy ki tudták gazdálkodni, ahogy a három százalék körül alakuló inflációt – mondta Vámos György.
Kitért rá, a szilveszter előtti értékesítést nem lehet pontosan kimutatni a két ünnep között bonyolított élelmiszer-vásárlások között, azonban az év utolsó napjára tervezett programok nagyságrendileg tízmilliárdokkal dobják meg a decemberi forgalmat, amely összeg az összes értékesítésen belül idén ugyancsak felülmúlja a tavalyit. – Az uniós átlagot messze meghaladva a teljes magyarországi kiskereskedelem a tavaly mért 10 465 milliárd forintos, illetve a 2016-ban produkált 9600 milliárdos forgalom után ebben az évben várhatóan 11 500 milliárd forintos értékesítést ér el – mondta az OKSZ főtitkára.
Az iparági szereplők jelzései alapján a növekedés számottevő az egyes cégek esetén is: a CBA a decemberi forgalom 3-5 százalékos növekedésére számított karácsony előtt, míg a legtöbb bolttal rendelkező Tesco üzletlánc lapunknak azt jelezte, hogy az év utolsó hónapjában 30 százalék körüli bővülést tapasztalnak az átlagos költésben. Az előző év azonos időszakához képest négyszázalékos forgalomnövekedést vár az Auchan decemberre, míg a Spar Magyarország az éves árbevétele 10 százalékát realizálja ezekben a hetekben.
A Lidl és az Aldi diszkontláncoknál is jelentős az élelmiszerek értékesítése, utóbbinál becslésük szerint ötödével is nőhet a forgalom decemberben.
Több cég áll rá a cserére
A két ünnep között jellemzően sokan fordulnak a kereskedőkhöz amiatt, hogy kicseréltessék az ajándékba kapott termékeket, ez azonban – ha nem minőségi, csupán esztétikai hiba merül fel – nem minden esetben a szabályokon múlik, gyakran a vállalkozó jóindulata kell ahhoz, hogy célt érjen a pórul járt fogyasztó. A Consumer Protection Contact fogyasztóvédelmi tanácsadó cég azt közölte, hogy az általuk vizsgált mintegy 51, a magyar piacon működő kereskedelmi lánc mindegyike lehetőséget ad a hibátlan termékek visszavételére különböző feltételek mellett. Sőt, tavalyhoz képest 60-ról 71 százalékra emelkedett azoknak az üzleteknek az aránya, amelyek a csere vagy a levásárlás lehetősége mellett pénzvisszatérítést is felajánlanak a vevőnek. Érdekesség, hogy míg a hiper- és szupermarketek, a ruházati, a műszaki, a sport- és a játékboltok biztosítanak cserelehetőséget, addig a könyv- és alsóneműboltok szinte teljes körben elzárkóznak az árucserétől, és ugyanígy tesznek a drogériák, a bútor- és barkácsboltok, illetve a cipőboltok egy része is. Az üzletláncok 41 százaléka a cserére vagy levásárlásra 30 napot biztosít a vásárlók számára, de 3 naptól két évig számos egyéb határidő is előfordul a boltok között. Az áru sikeres cseréjének mindenkor általános feltétele a nyugta megőrzése, valamint a felesleges termék újszerű állapotának védelme, lehetőség szerint az eredeti csomagolásban – közölték a tanácsadók.