A korán érkezett nyári meleg is szerepet játszik abban, hogy jelentősen növekszik az ásványvizek értékesítése, a nagy forgalmazócégek sorra döntik meg az előző évi forgalmi adatokat. Tegnap a Mizse ásványvizeket forgalmazó Magyarvíz Kft. közölte, hogy az első négy hónapban az eladásokban meghaladta a hazai piacon mért átlagos növekedési ütemet – az értékesített palackok számában és a literben számolt mennyiségben is.
A Nielsen piackutató vállalat adatai szerint a teljes magyar ásványvízpiac forgalma 2018 első négy hónapjában literben 5 százalékkal, darabszámot tekintve pedig 6,6 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest.
– A Mizse ásványvíz a literben számolt értékesítés tekintetében a piaci emelkedés többszörösét produkálta azzal, hogy 2,7 millió literrel fogyott több belőle, mint tavaly ebben az időszakban, ami 9,2 százalékos növekedést jelent. Az eladott palackjaink száma szintén meghaladta az átlagot, így számolva 8,1 százalékos volt a növekedés – közölte a Magyarvíz Kft.
Ezzel a Mizse továbbra is dobogós a Magyarországon forgalmazott ásványvízmárkák versenyében. A tendencia azóta tovább erősödött: a lajosmizsei cég májusban várhatóan 50 százalékkal több vizet ad el, mint tavaly ilyenkor, ami egyrészt a meleg időnek, másrészt az ágazatban fellépő átmeneti vízhiánynak köszönhető.
– A világpiaci trendek kedvezőtlenül hatnak az ásványvízágazatra, ennek egyik oka az egyre emelkedő kőolajár, ami a csomagolóanyag, azaz a PET palackok árát és a szállítási költségeket egyaránt növeli. Eddig egy átlagos palackhoz szükséges PET ára 1000 euró/tonna volt, ez jelenleg 1360 euró, ami azért különösen fontos tényező, mert az ásványvizek árát leginkább a csomagolóanyag befolyásolja – mondta Balog Zoltán, a Magyarvíz Kft. kereskedelmi igazgatója.
Vázolta: a másik ok az euró erősödése a forinttal szemben, ez egyébként is emeli a külföldről származó alapanyagok árát, ami drasztikus önköltség-emelkedést hozhat, amire az ágazatnak előbb-utóbb reagálnia kell. – Mindezeket még tovább bonyolítja, hogy a boltok, illetve a vásárlók ásványvízigénye jelenleg magasabb, mint a hazai gyártók kapacitása – jegyezte meg.
Április végéig Magyarországon 332 millió liter ásványvizet adtak el, ez 222 millió palackot jelent. A Nielsen szerint ez értékben 208,5 milliárd forint volt – tavaly ez az összeg 187,7 milliárd forintot tett ki. – Kevés olyan élelmiszer van ma Magyarországon, amelynek az egy főre eső fogyasztása évről évre olyan nagy mértékben növekedik, mint a palackozott természetes ásványvízé – állapította meg a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség.
Közölték: a magyarok – az osztrákokhoz, németekhez, csehekhez hasonlóan – egészen 2016-ig a szén-dioxiddal dúsított vizeket kedvelték jobban, míg a franciák, olaszok, spanyolok a szénsavmentes ásványvizeket. Tavalyelőtt megfordult az arány, és 2017-ben már az összes elfogyasztott ásványvíz 53 százaléka volt szénsavmentes.