Meghatározó akció lett a kiskereskedelemben a tengerentúli mintára néhány éve hazánkban is elterjedt black friday (fekete péntek) akciós kampány, amikor a webáruházak és már a hagyományos boltok, szolgáltatók is jelentős árengedményekkel csábítják a vásárlókat. A GKI Digital felmérése szerint tavaly a webshopok 62 százaléka kapcsolódott be az akcióba, idén a november 23-ára – egyébként kereskedőnként eltérő módon a hónap több napjára vagy akár egész hétvégére – meghirdetett akciózásban már az online-piac nyolcvan százaléka is részt vehet.
Az ötödik éve bővülő kiskereskedelemben újabb rekordév jöhet, hat százalék körüli éves növekedésre számíthatunk. Az értékesítés jelentős része az adventi szezonban realizálódik, decemberben a lakosság költekezése biztosan meghaladja az ezermilliárd forintot – vélekedett lapunknak az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
Vámos György felidézte, tavaly decemberben a havi költekezés már több mint hetvenmilliárd forinttal átlépte az ezermilliárdos határt, amit némi többlettel már 2016-ban is elértünk. Az éves kiskereskedelmi költés 2017-ben összesen 10 400 milliárd forintot tett ki, december során az ünnepek miatti többletkiadások novemberhez képest 150 milliárdra rúgtak a hagyományos kereskedelemben. A webáruházak tavaly novemberben 45, míg decemberben ötvenmilliárdos forgalmat értek el. 2017-ben mintegy hárommillióan, személyenként átlagosan tíz alkalommal vásároltak az interneten, a megrendelések jelentős része az év utolsó két hónapjában futott be az e-boltokba.
A fekete pénteknek köszönhetően várhatóan idén először magasabb lesz a magyarországi e-kereskedelem novemberi forgalma a decemberinél – ezt Várkonyi Balázs, az Extreme Digital ügyvezető igazgatója mondta, hozzátéve, az éves e-forgalom 500 milliárd forint körül alakulhat, ami 20-30 százalékkal több a tavalyinál. A szintén jelentős méretű piaci szereplő, az eMag 2014-ben 1,8 milliárd forint forgalmat realizált a fekete pénteken, tavaly már 5,6 milliárdot, míg idén 6,4 milliárdra számítanak. A szakértők úgy becsülik, a vásárlók összességében mintegy 15-20 milliárd forintot spórolhatnak meg a hónap végi kedvezményes napokon.
Csúcsszezont hirdetett a posta
A november csúcsszezon a logisztikában: a hónap elején már annyi csomag érkezett a Magyar Posta csomagfeldolgozó üzemeibe, mint tavaly a karácsonyi szezon legerősebb napján – hívta fel a figyelmet a vállalat. Várakozásaik szerint idén a tavalyihoz képest éves viszonylatban húsz százalékkal több csomagot és árutartalmú küldeményt továbbítanak az e-kereskedelem révén. Felhívták a figyelmet: a fogyasztói tudatosság mellett nem árt a szállítás alapszabályait is ismerni. Például azt, hogy a nemzetközi, főleg Európai Unión kívüli online rendelés esetén a szállítási idő a csúcsszezonban megnyúlik, akár 6-8 hét is lehet. – Aki most rendelne, kérje inkább csomagként a terméket vagy ajánlott levélként, ha lehetséges – tanácsolták. A posta több intézkedéssel készült a karácsonyra: többek között október elejétől üzembe állított egy új automata csomagfeldolgozó rendszert, emellett csaknem hatvan nagyobb forgalmú postán extra kapacitásokat épített ki, egyes helyeken extra csomagkiadó pultot, másutt pluszraktárat alakított ki. Az év végére a létszámot is bővíti a vállalat, és bérelt munkaerőt is alkalmaz – közölték. Az Információs és Technológiai Minisztérium is közzétette fogyasztóvédelmi tanácsait, illetve jelezték: ha az online vásárlásnál probléma merül fel, a fogyasztóvédelmi hatósághoz és a békéltető testületekhez lehet fordulni, illetve igénybe vehető az online vitarendezési eljárás is az ec.europa.eu/odr honlapon.